۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

یخ‌زدگی بیش از حد یخچال فریزر

یخ‌زدگی بیش از حد عادی است و دلایل متعددی برای بروز این مشکل در یخچال، فریزر و یخچال فریزرها وجود دارد. در اینجا دلایل شایعی را ذکر خواهیم کرد که در هر نوع از این مبرد‌ها یا خاص هر کدام‌‌شان اتفاق می‌دهد.

امیدواریم این مقاله بتواند توضیحات پایه‌ای در مورد یخ‌زدگی دستگاه‌ و اینکه چه کارهایی از دست خودتان بر می‌آید به شما ارائه دهد. ولی اگر خاطر‌جمع نشدید که مشکل از کجاست به متخصصی مراجعه فرمائید تا برایتان عیب‌یابی کند و خواهشی که در این زمینه از شما داریم این است که چون ترکیب آب و الکتریسیته با هم واقعاً خطرناک است حتماً حتماً موارد ایمنی را رعایت بفرمایید.

دو نوع یخ‌زدگی

به لحاظ علمی نمی‌دانیم چند نوع یخ وجود دارد؛ اصلاً لزومی هم به دانستنش نیست، ولی باید این را بدانیم که حداقل از دید تعمیرکار، دو نوع یخ در یخچال وجود دارد که دردسر‌ساز هستند.

برای اینکه بفهمید مشکل را از کجا ریشه‌یابی کنید ابتدا باید بفهمید علایم موجود چه معنی‌ای دارند. خیلی پیش می‌‌آید که بشنویم «تودۀ بزرگی یخ داخل یخچالم است» یا «کل یخچال یخ‌زده است» و در ادامه بگویند «مشکل چیست و برای درست کردنش چه چقدر باید هزینه کرد؟». اگر بخواهم با شما صادق باشیم، این‌ها اصلاً اطلاعات کافی در اختیارمان قرار نمی‌دهند تا بتوانیم بر این اساس نظرمان را دقیق بیان کنیم.

این روزها به این خاطر که کنترل‌کننده‌ها و حسگرهای الکترونیکی ‌جای ترموستات‌های قدیمی را گرفته‌اند، شرایط همچنان دارد پیچیده‌تر از قبل می‌شود که کار عیب‌یابی فریزر و یخچال از راه دور را نسبت به گذشته سخت‌تر کرده است. مثل خیلی از چیزها، فناوری نیز به پیشرفتش ادامه می‌دهد.

یخ پودری

اولین و شایع‌ترین نوع یخ‌زدگی شبیه برفی است که داخل فریزر (یا بخش فریزر در یخچال فریزر) یا جا ‌یخی یخچال جا خوش کرده باشد. با نگاه به آن متوجه می‌شوید بافتی «پودری شکل» دارد و در زمانی طولانی به وجود آمده است.

نمونه‌ای از آن در تصویر سمت راست نشان داده شده است.

این نوع یخ با چگالش ایجاد شده است. به عبارتی، هوای گرم به نحوی وارد دستگاه شده و بعد از تماس با جریان هوای سرد به یخ تبدیل شده است. برای همین، شکل «پودری‌اش» به خاطر قطرات ریز آبی است که چگالیده شده است.

اگر این نوع یخ را در دستگاه می‌بینید، باید به‌دنبال روزنۀ ورود هوا به داخل دستگاه بگردید.

یخ جامد

این نوع یخ کمتر شایع است و معمولاً در فریزرهای صندوقی (بعداً توضیح خواهیم داد) و همینطور هر جایی که آب نشت کند و یخ بزند دیده می‌شود. این نوع شکل‌گیری یخ به خاطر آب است و پس از شکل‌گیری، حالتی نرم و بسیار متراکم خواهد داشت؛ اساساً مثل قالب بزرگ یخی است، ولی نه به شفافی زمان یخ‌زدگی لایه لایۀ آبی که در جایی نشت کرده است.

همیشه این نوع یخ، ممکن است داخل دستگاه ایجاد شود، که علامت نشتی آب است و در مدل‌های آمریکایی که برای استفاده از قسمت یخ‌ساز آب به داخل دستگاه هدایت می‌شود خیلی شایع است، یا بیرون از آن شکل گیرد، که باز امکان یخ‌زدگی وجود دارد.

اگر با این نوع یخ مواجه شدید پس دنبال نشتی آب بگردید.

آب کردن یخ و برفک یخچال یا فریزر

اگر می‌دانید که با اولین نوع یخ سر‌و‌کار دارید حتماً این را هم متوجه شده‌اید که دلیلش ورود جریان هوا به داخل دستگاه است. این اتفاق در یخچال‌های کوچکی تعبیه شده زیر پیش‌خوان و دارای جا یخی طبیعی است، چون درِ یخچال همیشه دارد باز و بسته می‌شود. از این رو، لازم است هر از گاهی به شکل دستی یخ آن را آب کنید.

هر کاری که برای آب کردن یخ می‌کنید به هیچ وجه از ابزارهای تیز استفاده نکنید!

تقریباً هر هفته دستگاه‌هایی را می‌بینیم که به زباله‌دانی فرستاده می‌شوند آنهم فقط به خاطر اینکه موقع کندن یخ‌ها، اواپراتور (قسمت دارای کویل داخل فریزر یا صفحه‌ای در عقب یا بالای یخچال، همیشه رنگ متالیک دارد و سرد است، یا چیزی شبیه به این) با چاقو سوراخ شده است.

به هیچ وجه اینکار را نکنید: در غیر اینصورت به دستگاه آسیب وارد خواهد شد!

واقعاً نمی‌توانیم بیش از این اصرار کنیم. از بین رفتن دستگاه مبرد هنگام استفاده از ابزارهای تیز برای آب کردن یخ محتمل است، اگر این اتفاق نیفتاد، پس خوش‌شانس بوده‌اید.

ولی اگر همچین اتفاقی افتاد، اصلاً از تولید کننده یا بیمه‌کننده تحت هر نوع گارانتی انتظار کمک نداشته باشید، چون یکی از بند‌های «موارد استفادۀ نادرست» را در مورد دستگاه‌تان نقض کرده‌اید و آن‌ها به خاطر این اشتباهِ شما تعهدی در قبال گارانتی تعمیر یا جایگزینی نخواهند داشت. وقتی همچین اتفاقی بیفتد متوجه‌اش می‌شویم، یک مهندس باتجربه خیلی راحت چنین موردی را تشخیص می‌دهد.

ایمن‌ترین راه این است که اجازه دهیم یخ یخچال به شکل طبیعی با گذشت زمان آب شود که کامل‌ترین شیوه هم هست.

البته که راه‌های دیگری برای اینکار هست، مثل استفاده از اسپری‌هایی که یخ را آب می‌کنند (اصولاً یخ زداینده‌ها) و استفاده از دستگاه‌های وزش باد داغ و سشوارها؛ ولی استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی برای آب کردن یخ کاری بسیار خطرناک است که به خاطر رعایت موارد ایمنی شدیداً توصیه می‌کنیم از آن استفاده نکنید.

ایجاد یخ در سطح بیرونی یخچال یا فریزر

چنین موردی زیاد شایع نیست ولی به هر حال اتفاق می‌افتد و فریزرهای صندوقی، بالاخص در محیط‌های سرد و مرطوب بیش از بقیه به این مشکل دچار می‌شوند.

اگر قرار باشد بیرون از یخچال فریزرتان یخ‌زدگی رخ دهد، به احتمال زیاد در پایین و نزدیک پایه‌ها این اتفاق خواهد افتاد. این نوع یخ به شکل جامد و نرم خواهد بود و به خاطر جریان هوای سرد یخچال در برخورد با هوای گرمِ بیرون یا نشت آب در سوراخی که در یخچال فریزر ایجاد شده است به وجود می‌آید.

برخی از یخچال فریزرهای هات اسپات قدیمی شدیداً از این مشکل رنج می‌بردند، به این دلیل که با گذشت زمان آب از قسمت فریزر به قسمت عایق (فومی که عایق هوای سرد در برابر هوای گرم است) نفوذ می‌کرد، عایق نیز خراب می‌شد و نمی‌توانست این دو بخش را از هم مجزا نگه دارد و آبی که به پایین ریخته می‌شد و چگالشی که به خاطر این فرآیند رخ می‌داد در پایین درب حجم بزرگی از یخ را ایجاد می‌کرد. در چنین حالتی هیچ راه‌حلی برای این مشکل وجود ندارد، دستگاه به پایان عمر خودش دارد می‌رسد.

به همین شکل، فریزرهایی که در گاراژ یا زیرزمین قرار دارند اغلب به چند دلیل به این مشکل دچار می‌شوند، دلیل آخرش هم این است که بیشترشان برای چنین محیط‌ها یا دماهای شدیدی که در گاراژ یا انباری داخل حیاط تجربه می‌کنند طراحی نشده‌اند.

خیلی هم غیر عادی نیست با فریزرهای صندوقی مواجه شویم که حجمی از یخ بیرون در قسمت پایینشان شکل گرفته باشد.

در اغلب موارد، اگر داخل دستگاه هم با چنین وضعیتی مواجه شدید دلیلش یکی است، ولی خوب است از مهندسی بخواهید نگاهی به دستگاه بیندازد، چون احیاناً نتواند از راه دور عیبش را پیدا کند.

نشت آب

نشت آب از قسمت یخ‌ساز یا آب‌سرد‌کن نیز می‌تواند در قسمت یخچال یا فریزر یخ جامد تشکیل دهد که باید حواس‌تان بهش باشد.

بعضی مواقع ممکن است مشکل تنها پاشیدن آب به قسمت‌های مختلف دستگاه باشد، ولی بیشتر موارد لازم است کسی را خبر کنید که می‌داند چطور مشکل را ریشه‌یابی کند. دلیلش این است که این نوع وسایل عموماً در یخچال فریزرهای بزرگ مدل آمریکایی تعبیه می‌شوند و به لحاظ فنی پیچیده هستند و مسلماً در زمرۀ کارهای عادی‌ای که خودتان بتوانید انجام دهید نیستند.

یخ‌زدگی به خاطر جریان هوا

این مشکل، بیش از همه و از طرفی، شایع‌ترین دلیل یخ‌زدگی بیش از حد است که اگر بزرگ‌تر نباشد حداقل با از کار افتادن ترموستات یا حسگر دمایی برابر است. همانطور که قبلاً توضیح دادیم، این مشکل به خاطر جریان هواست که پیش می‌آید.

مسایلی که در صورت مشاهده این وضعیت باید بررسی کنید عبارتند از:

  • آیا درزگیر در سالم است؟
  • آیا درزگیر واقعاً روی جداره را می‌پوشاند؟
  • آیا درزگیر درست بسته می‌شود؟
  • آیا درزگیر به نحوی آسیب دیده است؟
  • آیا درزگیر جدا یا پاره شده است؟

اگر جواب هر یک از سوال‌های بالا مثبت باشد، پس احتمالاً خودتان موفق به یافتن مشکل شده‌اید.

اگر فاصله‌ای می‌بینید و در درست بسته نمی‌شود، پس غالباً با اندکی تنظیم مشکل حل می‌شود. مسئله فقط تنظیم مجدد در یا درها در محل درست خوشان است.

خیلی پیش می‌آید مشتریان هنگام جابجا کردن لولای درها از سمتی به سمت دیگر، که در بیشتر مدل‌ها امکان‌پذیر است، این قضیه از یادشان برود. اصولاً در درست تنظیم نمی‌شود و هوا می‌تواند به داخل و بیرون جریان یابد، هوشیار باشید، بعضی از تولید‌کنندگان به‌موجب ضمانت‌نامه هزینۀ مهندس برای تنظیم این مورد را متقبل نمی‌شوند، زیرا تا جایی که به آن‌ها مربوط است این مورد به نقص در نصب دستگاه مربوط است که به «نصب ناقص» شهرت است.

مراقب باشید، بالاخص در مورد سطح بیرونی در یخچال‌ها و فریزرهای یکپارچه (درهای چوبی آشپزخانه)، تا به این دلیل که درست تنظیم نشده‌اند با در کناری‌شان اصطکاک نداشته باشند. این مشکل در این دستگاه‌ها شایع است و مجدداً نشان دهندۀ «نصب ناقص» است.

اگر درزگیر به نظر از شکل افتاده یا فشرده شده است می‌توانید با گرم کردنش برای چند دقیقه با سشوار آن را به شکل اولیه‌اش برگردانید و بسیاری از مواقع نیازی به تعویض درزگیر یا کل در نداشته باشید.

اگر درزگیر جدا یا پاره شده باشد، باید آن را تعویض کنید.

دیگر مسایل متداول در خصوص یخچال‌ها و فریزرها

در بین مسایل دیگرمی‌توان چگالش را نام برد. با اطمینان می‌توان گفت این مورد زمانی رخ می‌دهد که مقدار زیادی مواد غذایی تازه در فریزر یا یخچال گذاشته می‌شود.

در عکس به وضوح چگالش آب در قفسه نگهداری سالاد یخچال مدل Smeg را می‌بینید که بعد از قرار دادن مقدار زیادی سبزیجات تازه در یخچال اتفاق می‌افتد. دلیلش تا حدودی به این بر می‌گردد که سبزیجات «تنفس می‌کنند» و متعاقباً چگالش رخ می‌دهد.

وقتی برای اولین بار با این موضوع رو‌به‌رو شدیم، اندکی طول کشید تا راه‌حلش را پیدا کنیم!

یخ‌زدگی بیش از حد علامت شایع خراب بودن ترموستات نیز هست. ولی در صورت خرابی ترموستات، دستگاه سردتر و سردتر می‌شود و بعد از رسیدن به دمای مطلوب متوقف نمی‌شود. در عمل، بالاخص در یخچال‌ها، این اتفاق سبب می‌شود هر چیزی درون یخچال شدیداً یخ بزند و مثل سنگ شود، ولی دلیل انباشت یخ در طول زمان محسوب نمی‌شود.

مثل هر دستگاه الکترونیکی، اگر از چیزی اطمینان ندارید، به هیچ وجه خودتان دست به تعیمر نزنید، ممکن است به خودتان یا هر کسی که از دستگاه استفاده می‌کند آسیب بزنید!

تعمیر تخصصی یخچال فریزر در تهران

آیا یخچال فریزر شما دچار مشکل شده و برای تعمیر آن نیاز به راهنمایی و کمک دارید؟ آیا می‌خواهید یخچال فریزر شما توسط نمایندگی و تعمیرکار معتبر تعمیر شود. با ما تماس بگیرید تا همکاران ما ضمن راهنمایی، در صورت درخواست شما یک از تعمیرکاران به محل شما اعزام کنند. ما با مناسب‌ترین قیمت، شش ماه ضمانت خدمات و بهترین لوازم یدکی یخچال فریزر شما را تعمیر می‌کنیم. در ضمن ما تمامی برندهای معتبر را سرویس و تعمیر می‌کنیم.

تعمیر ماشین لباسشویی
۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *