۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
سنسور یخچال _ ترمیستور یخچال

همه چیز درباره سنسور و ترمیستور یخچال و فریزر

به‌جای یک ترموستات آنالوگ قدیمی که اکنون می‌دانیم حسگرهای دمای دیجیتال کوچکی دارند که با عنوان ترمیستور شناخته می‌شوند، می‌توانید آن را در یخچال فریزرهای دارای کنترل الکترونیکی پیدا کنید. این حسگرهای الکترونیک به‌شکل گسترده‌ای در سایر لوازم خانگی خصوصا در ماشین‌های لباسشویی استفاده می‌شوند همچنین آنها را به‌شکل روزافزونی در خشک‌کن‌ها و خوراک‌پزها می‌بینیم.

ترمیستورها در دو دسته‌ی اساسی، NTC و PTC قرار می‌گیرند.

اگر مقاومت با افزایش دما افزایش یابد، دستگاه ترمیستور ضریب دمایی مثبت (PTC) یا پوزیستور نامیده می‌شود. اگر مقاومت با افزایش دما کاهش یابد، دستگاه ترمیستور ضریب دمایی منفی (NTC) نامیده می‌شود.

مقاومت‌هایی که ترمیستور نیستند، برای داشتن مقاومتی تا حد ممکن نزدیک به صفر طراحی شده‌اند، به‌شکلی که مقاومت‌شان در یک محدوده‌ی گسترده‌ی دمایی تقریبا ثابت باقی می‌ماند.

در مواردی که لوازم خانگی در میان باشد، نوعی که عموما استفاده می‌شود NCT است. دلیل استفاده از این دستگاه‌ها بسیار ساده است، آنها ارزان‌تر و دقیق‌تر از ترموستات‌های آنالوگ قدیمی هستند و کنترل بسیاری بیشتری را ممکن می‌سازنند به‌شکلی که در مقایسه با مدل‌های پیش‌تنظیمی که در ترموستات‌های قدیمی یافت می‌شود، طیفی از دماها را نشان می‌دهد.

قابلیت اطمینان ترمیستور و نحوه‌ی آزمایش

شایان ذکر است که اگرچه این دستگاه‌ها در برخی از لوازم مانند یخچال فریزر، ممکن است خراب شوند اما برحسب تجربه‌ی ما، در اکثر بخش‌ها دستگاهی کاملا قابل اعتماد هستند.

به سادگی می‌توان بررسی کرد که آیا معیوب هستند. به‌طور معمول ترمیستورهای مورد استفاده در لوازم خانگی دما را اندازه‌گیری می‌کنند و آن را به شکل یک مقدار K (کیلواُهم) به کنترل‌کننده‌ی الکترونیک گزارش می‌دهند. مقدار مقاومت را می‌توان به‌سادگی با استفاده از یک مجموعه مولتی‌متر معمولی برای محدوده‌ی درست اندازه‌گیری کرد.

لازم به ذکر است که مقادیر مقاومت می‌تواند از یک لوازم خانگی به لوازم دیگر به‌شکل گسترده‌ای متفاوت باشد و به همین دلیل امکان آن نیست که به‌طورکلی به شما بگوییم باید دنبال چه مقداری باشید. در واقع، در بسیاری موارد حتی تکنسین‌ها هم مقادیر را متوجه نمی‌شوند.

با این حال، هنگامی‌که ثابت می‌شود که یک ترمیستور معیوب است یا نه، روش‌های زیاد دیگر اهمیت چندانی ندارد.

با اتصال مولتی‌متر و نمایش مقدار مقاومت، می‌توانید با در دست گرفتن یا قرار دادن آن نزدیک یک منبع خنک یا داغ، دمای ترمیستور را تغییر دهید که این دلیل دیگری است که یک فنجان چای به تعمیرکار بدهید چراکه ایده‌آل آن برای نگه داشتن نوک ترمیستور به سمت مخالف خارج (با احتیاط البته) است و برای مشاهده هر تغییری در مقاومت، به مولتی‌متر نگاه کنید.

اگر مقاومت تغییر کند، احتمالا ترمیستور خوب است. بدیهی است که این موضوع همیشه صادق نیست ولی در ۹۹ درصد موارد چنین است.

اگر مقاومت تغییر نکند احتمالا ترمیستور معیوب است. مجددا باید بگوییم که این موضوع همیشه صادق نیست ولی تقریبا همیشه چنین خواهد بود.

اگرچه روشی سریع و کثیف برای آزمایش یک ترمیستور است، اما روشی کارا و سریع است.

کنترل‌کننده‌های الکترونیکی یخچال و فریزر

اگر در یخچال فریزرهایی که از ترمیستور استفاده می‌کنند، قابل‌ملاحظه‌ای را در نظر نگرفته باشند، بسیار محتمل است که کارت کنترل الکترونیکی به جای ترمیستور خراب شده باشد اما پیش از آنکه آن را عوض کنید چیزهای کمی هست که باید بررسی شوند.

مطمئن شوید که اتصالات روی بُرد خوب و تمیز هستند، اگر چنین نباشد، این امر می‌تواند دلیل تمام خطاهای غیرعادی باشد. به خاطر داشته باشید که همانگونه که کنترل‌کننده مقاومت را می‌خواند، هرچیزی که بتواند این خوانش را با الکترونیک تغییر دهد، مشکلی ایجاد می‌کند.

اگر امکانش را دارید، کارت را به طور کامل از نو تنظیم کنید.

مطمئن شوید که هیچ چیزی که بتواند خطای خوانش ایجاد کند یا بتواند خوانش مناسب را مسدود کند، روی ترمیستور تاثیر نگذارد.

یخچال فریزر را به طور کامل یخ‌زدایی کنید و آن را مجددا راه‌اندازی کنید، حتی یک تکه یخ، خصوصا در یک فریزر، می‌تواند سبب شود که حسگرها مقادیر را نادرست بخوانند.

اگر همه‌ی این موارد درست باشد و ترمیستور به درستی آزمایش شود، احتمال آن هست که بُرد معیوب باشد.

بُردهای کنترل و ترمیستورها برای محبوب‌ترین کاربردها در فروشگاه آنلاین ما در دسترس هستند و اگر شما نمی‌تواند آنچه را که می‌خواهید پیدا کنید، لطفا از ما بپرسید.

مطابق معمول، اگر نمی‌توانید از یک مولتی‌متر استفاده کنید یا اگر مطمئن نیستید، از یک متخصص بخواهید تا نگاهی به ماشین بیندازد.

مانند همه‌ی لوازم خانگی الکتریکی، اگر مطمئن نیستید تلاش نکنید که خودتان آن را تعمیر کنید. ممکن است به خودتان یا هرکسی که از آن استفاده می‌کند، صدمه بزنید.

خدمات ما

تعمیرات یخچال فریزر

اگر مشکل برای یخچال فریزر یا ساید بای ساید شما ایجاد شده و نیاز به سرویس و تعمیر دارد ما با داشتن متخصصان حرفه ای تعمیرات یخچال فریزر میتوانیم در کوتاه ترین زمان نزدیک‌ترین تکنسین تعمیرات یخچال را به محل شما اعزام کنیم تا با کمترین هزینه مشکل یخچال را برطرف کنند.

تعمیر ماشین لباسشویی

 

۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

2 دیدگاه

  • علی اصغر

    با سلام و خدا قوت از اطلاعات ارزشمندتان با سپاس

  • حمیدرضا حسنی

    سلام فریزر سینجر دارم سنسور روی اپراتور سوخته نمی‌دونم شماره چی هست لطفاً راهنمایی کنید اگر در قم نماینده دارد لطفاً شماره آنرا بدهید باتشکر

  • دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *