۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

کاهش برق مصرفی ماشین لباسشویی‌

درگذشته ماشین لباسشویی یک وسیله کمیاب تلقی می‌شد، ولی امروزه صدای گردش این ماشین در هر خانه‌ای می‌چرخد. ماشین لباسشویی نقش مهمی در تامین یکی از اساسی‌ترین نیازهای مدرن بشری، یعنی حفظ پاکیزگی و نظافت ایفا می‌کند. ماشین لباسشویی امروزه بار سنگینی را از روی دوش افراد خانه‌دار و شاغل برداشته‌است. کلیه‌ی‌ کارهای شستشو، آب‌کشی و در نهایت خشک‌کردن لباس‌ها توسط این ماشین مدرنِ تمام اتوماتیک انجام می‌شود. شما کافی‌ست لباس‌ها را درون محفظه استوانه‌ای شکل ماشین بیندازید و متناسب با نوع و جنس لباس‌ها، برنامه شستشوی مورد نیاز را تنظیم کنید و سپس دکمه استارت را فشار دهید تا جادوی تیم برتونی تکنولوژی آغاز شود.

ماشین لباسشویی دوست شما و دشمن قبض برق شما

اگر چه اهمیت و ضرورت ماشین لباسشویی بر کسی پوشیده نیست و کاربرد و عملکرد آن نقطه عطفی در سبک زندگی مدرن ایجاد کرده‌است، اما آخر هر ماه، تاثیر چشم‌گیری روی قبض برق شما می‌گذارد. تاثیری که هر ماه با دیدن اعداد روی قبض در ضربان قلبی شما تکرار می‌شود، نه می‌توانید از پرداخت آن امتناع کنید و نه یقه‌ی کسی را بگیرید.  خودتان انتخاب کرده‌اید که دلربای آب و آب‌کشی لباس‌های شما را بشوید. خاطرتان باشد که: از ماست که برماست.

این ماشین جادویی چنان برق و انرژی را یک‌جا می‌بلعد که طبق بررسی‌ها و آمار بدست آمده هزینه‌ی متوسط هر خانواده ایرانی برای استفاده از ماشین لباسشویی سالانه بیش‌تر از دیگر لوازم خانگی است. (شاید تا الان فکر می‌کردید پرمصرف‌ترین وسیله برقی آشپزخانه، یخچال فریزر است!)

شاید نتوانیم به طور مستقیم و صد در صد در میزان برق مصرفی ماشین لباسشویی صرفه‌جویی کنیم اما می‌توانیم با بکارگیری اقداماتی ساده و ابتدایی در میزان مصرف ماشین لباسشویی تاثیرگذار باشیم. با ما همراه باشید تا در ادامه‌ این مقاله شما را با نباید‌ها و باید‌های این هیولای پرمصرف آشنا کنیم.

از آب سرد به جای آب گرم استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین دلایل مصرف بالای برق در ماشین‌های لباسشویی، تبدیل آب سرد به آب گرم جهت شستشو است. بررسی‌ها و آمارها نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد از این برق مصرفی در ماشین لباسشویی صرف گرم کردن آب مصرفی می‌شود. با انجام اقداماتی ظریف می‌توانید از هدررفت بخش زیادی از این انرژی جلوگیری کنید:

ماشینی خریداری کنید که دارای دو لوله آب سرد و گرم بصورت مجزا باشد و بدانید که مصرف برق ماشین لباسشویی در محورهای افقی بسیار کمتر از محورهای عمودی است.

از آب سرد برای شستشو استفاده کنید و به خاطر داشته‌باشید که تغییر دمای آب از ۶۰ درجه سانتی‌گراد به ۴۰ درجه سانتی‌گراد، تا ۴۰ درصد کاهش انرژی به همراه خواهد داشت.

هنگام خرید ماشین لباسشویی به برچسب مصرف انرژی توجه کنید

پرواضح است که این برچسب رنگارنگ جهت زیبایی روی لوازم آشپزخانه، به‌ویژه ماشین لباسشویی چسبانده‌نشده است. دولت‌ها تلاش کرده‌اند تا با تعریف استاندارد‌های زیست‌محیطی، شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی را در چهارچوب مرزهای حفاظت از محیط‌زیست و تعادل در مصرف انرژی نگه دارند. بنابراین هنگام خرید ماشین لباسشویی به این برچسب توجه کنید و دقت کنید که هر سه مورد مصرف برق، پاک‌کنندگی و خشک‌کن از رتبه مناسبی در بهینه مصرف کردن انرژی برق برخوردار باشند.

ماشین لباسشویی را متناسب با تعداد اعضای خانواده خریداری کنید

شاید در نظر بعضی‌ها هر چه ماشین لباسشویی بزرگ‌تر و حجیم‌تر باشد، ظاهری تجملی‌تر و اعیانی‌تر به آشپزخانه‌شان می‌بخشد و بیشتر جنبه‌ی خودنمایی و فخر فروشی دارد. پیشنهاد می‌کنیم که این تصور پوچ و باطل را کنار بگذارید و متناسب با نیازتان، ماشینی با گنجایش و ظرفیت مناسب خریداری کنید. اگر ماشین لباسشویی شما بیش‌تر از نیازتان ظرفیت داشته‌باشد، مجبور می‌شوید تعداد کم‌تری لباس درون آن بریزید و همین کار مصرف برق ماشین لباسشویی و میزان انرژی مصرفی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. پس این مثل قدیمی را به خاطر داشته‌باشید که: هرکه بامش بیش، برف‌اش بیشتر.

دفترچه راهنما تنها برای خالی نماندن عریضه نیست

امروزه برندهای متنوعی در بازار وجود دارند. کمپانی‌هایی که هر یک از یک ساختار ویژه در تولید و ساخت لوازم خانگی استفاده می‌کنند. بنابراین هر یک دارای دستورالعمل خاصی جهت استفاده از کالای مورد نظر هستند. پس از خرید ماشین لباسشویی دلخواه، حتما دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید و متناسب با نوع و عملکرد ماشین، از آن استفاده کنید. این کار تاثیر چشم‌گیری در میزان مصرف برق ماشین لباسشویی دارد. برای مثال در برخی از ماشین‌های لباسشویی، برنامه‌ی شستشوی اقتصادی طراحی و برنامه‌ریزی شده‌است که چگونگی استفاده از آن در دفترچه راهنما نوشته و چاپ شده‌. در صورت عدم اطلاع از این ویژگی، شما سالیان سال هم به سراغ این آپشن نخواهیدرفت.

هنگام شستشو از تمام ظرفیت ماشین استفاده کنید

بسیاری از فروشندگان ماشین لباسشویی برای فروش محصول بزرگ‌تر و گران‌تر خود از ویژگی‌هایی مثل امکان شستشو با نصف ظرفیت استفاده می‌کنند تا شما را مجاب به خرید محصولی گران‌تر کنند. ما می‌رویم سر اصل مطب: برای صرفه‌جویی در مصرف برق از تمام ظرفیت ماشین لباسشویی خود استفاده کنید. به عبارت ساده‌تر زمانی ماشین لباسشویی خود را روشن کنید که لباس به اندازه کافی برای شستشو جمع شده‌باشد. انرژی مصرفی ماشین لباسشویی در زمانی که آن را با گنجایش پر روشن می‌کنید، بسیار کم‌تر از دو مرتبه‌ای است که آن را با گنجایش نصفه روشن می‌کنید.

لباس‌های خود را در فضای باز خشک کنید

ماشین لباسشویی سه فرآیند شستشو، آب‌کشی و خشک‌کردن لباس‌ها را بصورت اتوماتیک انجام می‌دهد. در این سه مرحله، خشک کردن لباس‌ها، بیش از سایر مراحل برق و انرژی مصرف می‌کند. توصیه ما به شما این است که در صورت امکان به جای خشک‌کردن لباس‌ها توسط ماشین لباسشویی، آن‌ها را پس از شستشو از ماشین خارج کرده و در فضای باز قرار‌دهید تا توسط نور و گرمای خورشید و به صورت طبیعی خشک شوند.

به شما توصیه می‌کنیم که اگر به بالکن یا حیاط دسترسی ندارید و مجبور هستید خشک کردن لباس‌ها را از طریق ماشین لباسشویی انجام دهید، پس از شستشو در مرحله آب‌کشی تعداد دور موتور را افزایش دهید تا با چرخش محفظه استوانه‌ای شکل ماشین، رطوبت بیشتری از البسه گرفته‌شود. با این کار، مدت زمان خشک‌کردن را به شدت کاهش خواهید داد. به یاد بیاورید که مصرف برق ماشین لباسشویی هنگام آب‌گیری کم‌تر از مصرف آن در هنگام خشک کردن البسه است.

از برنامه شستشوی اقتصادی کمک بگیرید

بسیاری از ماشین‌های لباسشویی مجهز به برنامه شستشو ECO هستند که از آن با نام برنامه اقتصادی هم یاد می‌کنند. استفاده از این ویژگی روش ساده‌ای است برای بهینه‌سازی مصرف انرژی. در این نوع شستشو از آب با دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود و تا حد زیادی مصرف برق ماشین لباسشویی را به حداقل می‌رساند.

از برنامه شستشوی مناسب استفاده کنید

متناسب با جنس و حجم لباس‌تان از برنامه شستشوی مناسب استفاده کنید. توجه کنید که استفاده از برنامه شستشوی سریع و یا تنظیم دمای آب بالاتر از ۳۰ درجه میزان مصرف برق ماشین لباسشویی را بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد. این در صورتی است که استفاده از برنامه شستشوی ECO، تا ۳۰ درصد منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. همچنین استفاده از دور خشک کن موتور نیز تا ۲۵ درصد مصرف برق ماشین لباسشویی را افزایش خواهد‌ داد.

اجازه ندهید خشک و تر با هم بسوزند: لباس‌های ناهمگون را از یکدیگر جدا کنید

هنگام شستشوی لباس‌ها تلاش کنید لباس‌ها را متناسب با میزان کثیفی‌شان درون ماشین قرار دهید. این کار تاثیر زیادی در کاهش مصرف برق ماشین لباسشویی دارد. همچنین از لباس‌هایی با جنس شبیه به هم در هر بار شستشو استفاده کنید. فراموش نکنید که لباس‌های نخی برای شستشو به دور موتور کمتری نسبت به لباس‌های ضخیم و حجیم نیاز دارند. علاوه بر جنس و میزان کثیفی، تلاش کنید تا لباس‌های خیس را با لباس‌های نیمه خشک یک‌جا درون ماشین نیندازید. لباس‌های نیمه خشک به زمان و انرژی کمتری جهت خشک شدن نیاز دارند.

از پودر شستشو به اندازه استفاده کنید

استفاده بیش از اندازه از پودر و مواد شوینده نتیجه‌ای جز ایجاد کف فراوان نخواهدداشت. ایجاد حجم زیادی از کف برای شما چاره‌ای جز آب‌کشی بیشتر و در نهایت مصرف آب و برق فراوان در برندارد. متناسب با جنس و حجم البسه، درون محفظه جاپودری را از مواد شوینده پر کنید و با این کار علاوه بر بهینه‌سازی در مصرف برق و انرژی، عمر دستگاه خود را نیز افزایش دهید.

در ساعات اوج مصرف برق، از ماشین لباسشویی استفاده نکنید

شاید برایتان سوال باشد که زمان اوج مصرف برق چه ساعاتی است؟ روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان اعلام کرده‌است که در نیمه اول سال، ساعت ۲۰ تا ۲۴  و در نیمه دوم سال از ساعت ۱۷ الی ۲۱ ساعات اوج مصرف محسوب می‌شود. جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی پیشنهاد ما به شما این است که در این بازه‌های زمانی از روشن کردن ماشین لباسشویی خود بپرهیزید.

تعمیر دوره‌ای ماشین لباسشویی خود را در الویت قرار دهید

ماشین لباسشویی شما هم مانند سایر وسایل آشپزخانه به توجه و مراقبت نیاز دارد: هر از گاهی مقداری جوش شیرین و سرکه درون محفظه ماشین بریزید و آن را از آب پر کنید سپس  بر روی درجه بالای ۶۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید و آن را بدون لباس روشن کنید. این کار تاثیر چشم‌گیری در کشته‌شدن میکروب‌ها و باکتری‌‌های موجود در محفظه‌ی اصلی ماشین لباسشویی دارد.

علاوه بر آن، از فیلتر ماشین لباسشویی خود غافل نشوید. این فیلتر از جمله بخش‌هایی است که محل تجمع انواع میکروب و باکتری‌های چندش‌‍آور است با تمیز کردن ماهانه این بخش، از شر حیوانات موذی و به دردنخور خلاص شوید. تمیز کردن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی را نیز فراموش نکنید.

لکه‌های بزرگ را به کمک شستشو با دست، کم‌رنگ کنید

حتما بارها و بارها برایتان اتفاق افتاده که با لکه بزرگی بر روی پیراهن و یا شلوارتان مواجه شده‌اید. استراتژی شما برای چنین مواقعی چیست؟ فورا لباس را درون ماشین لباسشویی قرار می‌دهید و با تنظیم دور تند و با دمای بالای ۶۰ درجه دکمه استارت ماشین را با حرص و عصبانیت فشار می‌دهید؟

ما به شما پیشنهاد دیگری داریم. درست است که روش اول به خوبی لکه را از روی پیراهن شما پاک می‌کند اما در عوض برق زیادی را صرف می‌کند. پس از اتمام مراحل شستشو اگر چه پیراهنی تمیز و معطر در اختیار دارید، اما باید دست به جیب شوید و هزینه‌های زیادی را برای جبران این مصرف، بپردازید. پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا با دست و به کمک روش‌هایی که در مقاله‌های قبل به طور کامل توضیح دادیم، لکه‌ها را  از روی پیراهنتان پاک کنید و زمانی‌که لکه‌ها کم‌رنگ شدند آن را با باقی لباس‌ها درون ماشین بیندازید.

ماشین لباسشویی با موتور اینورتر و رویکرد مصرف پایین برق

موتورهای دیجیتال اینورتر سرعت و نوع شستشو را متناسب با جنس و حجم لباس تنظیم می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود تا این ماشین‌ها برق را بهینه‌تر مصرف کرده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنند.

حرف آخر

ما در این مقاله سعی کردیم شما را نسبت به میزان مصرف ماشین لباسشویی آگاه کنیم و راهکارهایی جهت کاهش مصرف برق ماشین لباسشویی به شما ارائه دهیم. بر اساس تحقیقات ما ماشین لباسشویی بیش از سایر لوازم برقی بزرگ آشپزخانه، در مصرف برق نقش دارد و سالانه یک ماشین لباسشویی چیزی در حدود ۱۲۱ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند. این عدد اگر ضرب‌در ۱۵ میلیون ماشین لباسشویی موجود در کشور شود، عددی سرسام آور خواهدبود. بنابراین بررسی راهکارهای کاهش مصرف آب و بهینه‌سازی مصرف برق ماشین لباسشویی امری مهم تلقی می‌شود. با توجه به این که حدود ۸۰ درصد از این میزان انرژی، صرف گرم شدن آب می‌شود، لذا جایگزین کردن آب سرد به جای آب گرم می‌تواند تا حد چشم‌گیری از هدررفت برق جلوگیری کند و مهم‌ترین اقدام برای کاهش مصرف انرژی تلقی شود.

علاوه بر آن، انتخاب ماشینی با رتبه مصرف انرژی گرید بالا، ظرفیتی متناسب با تعداد اعضای خانواده و شستشو با تمام گنجایش ماشین، تاثیر زیادی در مصرف انرژی خواهد داشت. از آن‌جایی که ماشین شما کلیه مراحل شستشو، آب‌کشی و خشک کردن را بصورت خودکار و به کمک مصرف برق انجام می‌دهد، می‌توانید جهت بهینه‌سازی مصرف برق ماشین لباسشویی، از خشک کردن البسه توسط ماشین لباسشویی خودداری کنید و در عوض از محیط باز و نور خورشید برای خشک کردن لباس‌های خود استفاده کنید.

توجه کنید که لباس‌های هم جنس با میزان رطوبت یکسان را درون ماشین بیندازید. از استفاده از ماشین لباسشویی در ساعات اوج مصرف برق جدا پرهیز کنید و سعی کنید نظافت و رسیدگی به ماشین را در برنامه کاری خود قراردهید تا به این وسیله در مصرف برق ماشین لباسشویی صرفه‌جویی نمایید.

۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *