۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

چه چیزهایی را نباید در ماشین لباسشویی انداخت؟

ماشین لباسشویی یکی از مهم‌ترین وسایل منزل است. مراقبت و استفاده درست از این وسیله، طول عمر مفیدش را افزایش می‌دهد، کیفیت شستشو را حفظ می‌کند و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. معمولاً تصور می‌شود تمام لباس‌ها و جسم‌های منعطف، در ماشین لباسشویی قابل شستشو هستند، ولی این تصور اشتباه است. بعضی‌ پارچه‌ها و اشیا، یا به لباسشویی آسیب می‌زنند یا خودشان آسیب می‌بینند. تعمیر لباسشویی هزینه زیادی دارد و وقتتان را تلف می‌کند. این مقاله با معرفی ۱۰ چیزی که نباید در ماشین لباسشویی بیندازید ، در مراقبت از لباسشویی و لباس‌ها کمکتان می‌کند.

برای استفاده از لباسشویی چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

ماشین لباسشویی از پرکاربردترین لوازم خانگی است. برای استفاده از این وسیله باید اصول مراقبتی را رعایت کنیم، وگرنه ممکن است بعد از مدتی لباس‌ها خوب شسته نشوند و رویشان لک و آلودگی بماند، یا قطعه‌های مختلف دستگاه خراب شوند و به دردسر بیفتید. برای مراقبت از لباسشویی، ابتدا باید بدانید برخلاف تصور عموم، هر پارچه یا هر جسم منعطفی را نمی‌توانیم در این دستگاه بشوییم. در ادامه چیزهایی را که نباید در لباسشویی بیندازید معرفی می‌کنیم.

۱۰ چیزی که نباید در ماشین لباسشویی بیندازید

  • سکه‌ها و اشیای آهنی را در لباسشویی نیندازید

قبل از روشن کردن دستگاه، حتماً لباس‌ها را چک کنید. سکه‌ها، قطعات فلزی کوچک و کلیدها می‌توانند به دیگ، پمپ تخلیه و لوله‌ها آسیب جدی وارد کنند. اگر اشیا در لوله‌های تخلیه گیر کنند، مانع تخلیه آب می‌شوند و فشار آب می‌تواند شیشه‌ی دستگاه را بشکند یا مخزن را سوراخ کند.

آسیب‌های ناشی از اشیای فلزی، حتی اشیای ریز، به‌قدری مخرب‌اند که گاهی هزینه خرید لباسشویی جدید، از هزینه‌های تعمیر به تعمیر به‌صرفه‌تر می‌شود.

  • پارچه‌هایی که مو و کرک حیوانات دارند، به مخزن لباسشویی آسیب می‌زنند

اگر حیوان خانگی دارید، مراقب باشید مو و کرک وارد دستگاه نشود. موی حیوانات به لباس می‌چسبد و ممکن است وارد مخزن شود و مسیر تخلیه آب را مسدود کند. تجمع کرک حیوانات در مسیر تخلیه، باعث می‌شود دستگاه به مرور کند شود و لباس‌ها به‌خوبی تمیز و خشک نشوند. می‌توانید قبل از شستشو، لباس‌ها را با پرزگیر یا دستکش خیس تمیز کند تا موها جدا شوند.

  • پارچه‌های حساس در لباسشویی خراب می‌شوند

پارچه‌های حساس، در حرکت‌های ماشین لباسشویی آسیب می‌بینند.، بنابراین بهتر است این پارچه‌ها را با دست بشویید تا بدفرم و کشیده نشوند. مثلاً الیاف پشمی، مخملی، کشمیری و لباس‌های توری و تزئینی، بافت حساسی دارند، ممکن است در ماشین لباسشویی آسیب ببینند و حالتشان را از دست بدهند. کت‌وشلوارها هم یکی از چیزهایی هستند که نباید در ماشین بیندازید، چون آسترشان تغییر شکل می‌دهد و ممکن است پاره شود. همچنین کراوات‌ها هم معمولاً از جنس ابریشم هستند و باید با دست شسته شوند.

  • لکه‌های قابل اشتعال باعث سوختگی یا انفجار می‌شوند

از انداختن مواد قابل اشتعال در لباسشویی جداً خودداری کنید. خشک‌کن دمای بسیار بالایی دارد؛ لکه‌های قابل اشتعال مانند، روغن پخت‌وپز، روغن موتور، تینر، الکل، گازوئیل و غیره، می‌توانند لباس را بسوزانند، حتی ممکن است دستگاه بسوزد و منفجر شود. بهتر است قبل از شستشو، لکه‌ها را با محلول لکه‌بر یا آب گرم پاک کنید، اگر بوی لکه از بین رفت، می‌توانید لباس را در ماشین بیندازید.

  • بالش‌های فومی در لباسشویی از بین می‌روند

یکی از چیزهایی که نباید در ماشین لباسشویی بیندازید بالش‌ فومی است. فوم بر اثر حرکت‌های ماشین لباسشویی، آسیب می‌بیند و تکه‌تکه می‌شود. جز بالش‌هایی که برچسب «قابل شتسشو در لباسشویی» دارند، بقیه‌ی بالش‌ها باید با دست شسته شوند و در معرض هوا خشک شوند. البته بالش‌های فومی معمولاً مدت زیادی تمیز می‌مانند.

  • لباس‌های زیر را در لباسشویی نشویید

لباس‌های زیری که فنر یا سگک دارند، می‌توانند به حفره‌های دیگ قلاب شوند و روند شستشو را مختل کنند و باعث پاره شدن لباس شوند.

در ضمن لباس‌های اسفنجی، در اثر حرکت‌های لباسشویی حالتشان را از دست می‌دهند. می‌توانید لباس‌های زیر را در کیسه‌های مخصوص قرار دهید تا آسیبی به دستگاه یا لباس نرسد.

  • همه‌ی کفش‌ها قابل شستشو نیستند

همه‌ی کفش‌های ورزشی، قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی را ندارند. قبل از انداختن کفش‌ها، برچسبشان را مطالعه کنید تا ببینید قابل شستشو در ماشین هستند یا خیر. در ضمن قبل از شستن کفش‌ها، کفی‌هایشان را دربیاورید، کفش‌ها را در کیسه مخصوص قرار دهید و بعد در یکی از لباس‌های ضخیم بپیچید تا به دیواره‌ها برخورد نکنند و به دستگاه آسیب نزنند.

  • لباس‌های کوچک در لباسشویی گیر می‌کنند

لباس‌های کوچک مانند جوراب یا دستکش کودک، ممکن است در حفره‌های لباسشویی گیر کنند و وارد دریچه‌ و لوله‌ها شوند. برای محافظت از دستگاه و لباس‌ها، بهتر است لباس‌های کوچک را در کیسه مخصوص قرار دهید و بعد در ماشین بیندازید.

  • لباس‌های ضد آب را با دست بشویید

بهتر است لباس‌های ضدآب در ماشین لباسشویی شسته نشوند. این لباس‌ها جنس خاصی دارند و آب را جذب نمی‌کنند، ممکن است آب درون لباس ذخیره شود و با یک چرخش، ناگهان بیرون بریزد و قطعه‌ای از ماشین را بشکند.

  • مایوها را در لباسشویی نیندازید

بافت مایوها، به دلیل جنس کشسانی، در ماشین لباسشویی آسیب می‌بیند و حالت اولیه‌اش را از دست می‌دهد. بهتر است مایوها را با دست و شوینده‌های ملایم بشویید.

چند نکته مهم که باید در مورد مراقبت از لباسشویی و لباس‌ها بدانید

  • یکی از مهم‌ترین دلایل خراب شدن ماشین لباسشویی، پر کردن بیش از حد است. هرگز نباید ماشین لباسشویی را بیشتر از ظرفیت مشخصش پر کرد چون هم عمر مفید دستگاه کاهش پیدا می‌کند، هم حجم زیاد لباس‌ها باعث می‌شود آب و مواد شوینده به‌خوبی بین لباس‌ها نچرخند و لباس‌ها تمیز نشوند یا رویشان لکه جا بماند.
  • لباس‌های خیس، هرگز نباید بعد از شستشو بیشتر از سی دقیقه در لباسشویی بمانند. محیط‌های مرطوب مستعد رشد انواع باکتری‌ها و کپک‌ها هستند. کپک‌ها در صورت تماس با پوست افراد، خصوصاً افراد مبتلا به آلرژی، باعث خارش، التهاب و خس‌خس سینه می‌شوند. در ضمن بهتر است بعد از شستشو در دستگاه را مدتی باز بگذارید تا بخار و رطوبت خارج شود و عملکرد لباسشویی مختل نشود.
  • لباس‌های کثیف را قبل از شستشو مدت زیادی در ماشین نگذارید؛ انباشت لباس‌های نشسته باعث می‌شود باکتری‌های مختلف در حفره‌های لباسشویی و محفظه‌های لباس‌ها نفود کنند و باعث بیماری‌های پوستی شوند.
  • فیلتر لباسشویی را هر چند ماه یکبار تمیز کنید تا عملکرد لباسشویی مختل نشود.
  • بیشتر ریختن مواد شوینده، باعث تمیزتر شدن لباس‌ها نمی‌شود، برعکس، ممکن است به لباس‌ها یا دستگاه آسیب بزند.

حرف آخر

امروزه نمی‌توانیم زندگی روزمره را بدون لباسشویی متصور شویم. لباسشویی کاربرد مهمی در زندگی دارد و مراقبت از آن باعث حفظ زیبایی ظاهری لباس‌ها، افزایش طول عمر لباس‌ها، صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌شود. رعایت اصول بهداشتی و دانستن این که چه چیزهایی را نباید در ماشین لباسشویی بیندازید ، باعث می‌شود برای تعمیر قطعات مختلف لباسشویی و خرید دوباره‌ی لباس‌ها هزینه‌ی اضافی نپردازید.

۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *