۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

علت داغ شدن بدنه یخچال چیست؟

تا به حال بابت تب کردن یخچالتان نگران شده‌اید؟ خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که یخچال‌ها به دلایل مختلفی تب می‌کنند. در واقع منظورمان از تب کردن، داغ شدن بدنه‌ی یخچال است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از علت داغ شدن بدنه یخچال بپرسید.

حتماً می‌دانید که گرم بودن بدنه یخچال کاملاً طبیعی است اما گاهی اوقات این گرما آنقدر بالا می‌رود که ممکن است به فکر پاشویه کردن یخچال‌هایمان بیافتیم!

خب از آنجایی که یخچال‌ها هیچ علاقه‌ای به این کار ندارند ما در در این مقاله از علت گرم شدن یخچال برایتان بیشتر می‌گوییم، علت داغ شدن لوله های پشت یخچال را بررسی کنیم و با ارائه‌ی راهکار کمک کنیم تا تب یخچالتان را پایین بیاورید.

پس اگر تب یخچالتان حسابی بالا رفته یا سابقه‌ی تب کردنش زیاد است، این مقاله را از دست ندهید.

آیا گرم شدن بدنه یخچال همیشه غیرطبیعی و نگران‌کننده است؟

اگر بعد از روشن کردن یخچال، بدنه‌اش را لمس کنید، حتماً گرمای آن را احساس خواهید کرد. باید بدانید این گرما کاملاً طبیعی است اما اگر از دمای خاصی بالاتر برود لازم است که پیگیرِ پیدا کردن دلیل این افزایش دما شوید.

شاید بپرسید چرا می‌گوییم گرم شدن بدنه یخچال طبیعی است؟

جوابش ساده است. گاز فریون در سیستم یخچال مدام در حال گردش است. این گاز سرما را به یخچال منتقل و گرما را جذب می‌کند. طبیعی است که در طی این فرآیند لوله‌های حامل گاز فریون هم گرم می‌شود.

در یخچال‌های قدیمی این لوله‌ها در پشت یخچال کار گذاشته می‌شدند، برای همین هم کسی متوجه این حرارت نمی‌شد اما در یخچال‌های امروزی لوله‌ها در بدنه قرار دارند و با دست زدن به بدنه این گرما کاملاً حس می‌شود.

شما اگر نگاهی به دفترچه‌ی راهنمای یخچالتان بیندازید حد نرمال این دما را خواهید فهمید. دمایی که برای یخچال‌های مختلف تا حدودی متفاوت است. اما در صورتی که حس کردید این دما بیشتر از حد همیشگی‌اش شده پس وقت آن رسیده که علت داغ شدن بدنه یخچال را پیدا کنید.

علت داغ شدن بدنه یخچال چیست؟

بسیاری ممکن است به‌دنبال علت داغ شدن بدنه یخچال ایستکول باشند و یا می‌خواهند علت گرم شدن یخچال ال جی را بدانند؛ در هر صورت فرقی ندارد که برند و مدل یخچالتان چیست! اگر حس می‌کنید بدنه‌ی یخچالتان از همیشه گرم‌تر است احتمالاً یکی از موارد زیر علت این داغی است:

۱- یخچالتان را تا خرخره پر کرده‌اید!

اگر از خرید برگشته‌اید و تا توانسته‌اید یخچال را پر کرده‌اید پس باید انتظار داغ شدن بدنه‌اش را هم داشته باشید! چون با این وضعیت کمپسور باید مدت‌زمان بیشتری کار کند تا مواد غذایی کاملاً خنک شوند و به همین دلیل لوله‌های کندانسور داغ و داغ‌تر می‌شوند.

۲- برای یخچال جای نفس کشیدن نگذاشته‌اید!

شاید ندانید اما مهم‌ترین علت داغ شدن لوله های پشت یخچال نبود گردش هوای مناسب است. این گردش هوا باعث خنک شدن و عملکرد بهتر کویل‌های کندانسور می‌شود.

بنابراین اگر یخچال را به دیوار یا کابینت‌ها بچسبایند و هیچ فضایی برای گردش هوا در اطرافش باقی نگذارید، ممکن است به‌مرور لوله‌ها و بدنه داغ شود.

۳- کندانسور یخچالتان کثیف شده است!

به مرور زمان روی کویل‌های کندانسور گرد و غبار می‌نشیند یا لوله‌ها جرم ‌میگیرند. این جرم‌ها میزان تبادل گرما را کم می‌کنند و در نتیجه کویل‌ها داغ می‌‌شوند. حرارتی که با لمس بدنه یخچال به‌خوبی حس می‌شود.

۴- فن خنک‌کننده مشکل پیدا کرده است

کمپرسور یخچال یکی از مهم‌ترین بخش‌های یخچال است که کار تبدیل مایع نیتروژن به گاز و خنک کردن فضای داخلی یخچال را به عهده دارد. هر کمپرسوری برای اینکه بیش از حد داغ نشود و بتواند به‌طور مداوم کار کند نیاز به فن خنک‌کننده دارد اگر این فن مشکلی پیدا کند، کمپرسور داغ می‌شود و این گرما به لوله‌ها و بدنه منتقل می‌کند.

۵- چگونه از داغ شدن بدنه یخچال پیشگیری کنیم؟

  1. یخچال را از اقلام و مواد غذایی مختلف انباشته نکنید.
  2. اگر به هر دلیلی ناچار شدید که یخچالتان را پر کنید بهتر است بعد از جا دادن مواد غذایی درِ یخچال را تا چندین ساعت باز نکنید. چون باز کردن در باعث هدر رفتن سرما و فعالیت مضاعف کمپرسور می‌شود.
  3. حواستان باشد که موقع جا دادن موادغذایی، درِ یخچال را زیاد باز نگذارید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کار را انجام دهید.
  4. هرچند وقت یک‌بار کندانسور را جرم‌گیری و تمیز کنید. اگر می‌پرسید: « چگونه کندانسور یخچال را تمیز کنیم؟ » در بخش بعدی همین مقاله جوابتان را پیدا خواهید کرد.
  5. بین یخچال و دیوار حداقل ۱۵ سانتی‌متر فاصله بگذارید و حداقل ۴ سانتی‌متر هم باید با کابینت فاصله داشته باشد.
  6. با توجه دفترچه راهنما، دمای یخچال فریزرتان را روی حد استاندارد تنظیم کنید. فراموش نکنید که تنظیم کردن دما روی حالت ماکزیمم، به کمپرسور فشار می‌آورد و باعث داغی لوله‌ها و بدنه می‌شود.

چگونه کندانسور یخچال را تمیز کنیم؟

رادیاتور خنک‌کننده‌ی گاز (مبرد) یا کندانسور، وظیفه‌ی خنک کردن یخچال را به عهده دارد. خوب است بدانید که به لوله‌های مبرد «کویل» گفته می‌شود. جرم گرفتگی و کثیف شدن این لوله‌ها فرآیند خنک‌سازی را مختل می‌کند.

چون کمپرسور باید برای تامین سرما بیشتر کار کند و درنتیجه داغ و داغ‌تر می‌شود تا جایی که ممکن است بسوزد. بنابراین لازم است که حداقل دو بار در سال کندانسور را تمیز کنید.

برای انجام این کار هم کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یخچال را از برق درآورید و کاور پشتی‌اش را باز کنید. حالا می‌توانید کویل‌ها و پره‌های سردکننده را ببینید.

البته یخچال‌های قدیمی روی کندانسورشان پوششی ندارند و کویل‌ها به‌صورت یک شبکه‎ی توری سیاه‌رنگ در پشت یخچال قرار دارد.

  • ۲)      با یک فرچه‌ی ظریف یا دستمال و یا جاروبرقی، کویل‌ها و پره‌های سردکننده را گردگیری کنید.
  • در آخر کاور یخچال را سرجایش بگذارید و پریز یخچال را به برق وصل کنید.

نکته: حواستان باشد که به پره‌های سردکننده فشار نیاورید و کویل‌ها را موقع تمیزکاری خم نکنید.

حرف آخر

همان‌طورکه گفتیم فرقی ندارد که به دنبال پیدا کردن علت داغ شدن بدنه فریزر دوو هستید یا هر برند دیگری! چون علت گرم شدن یخچال را بیش از هر چیز باید در شیوه‌ی نگهداری‌اش پیدا کنید. پر نکردن یخچال از مواد غذایی، تمیزکاری به موقع کندانسور و ایجاد فضای خالی مناسب در اطراف یخچال مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.

پس اگر دنبال پیدا کردن علت داغ شدن لوله های پشت یخچال و یا بدنه‌اش هستید، مواردی را که در این مقاله یادآوری کردیم مرور کنید تا هرچه زودتر یخچالتان را از این تب نجات بدهید!

۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *