۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

چگونه اجاق گاز را تمیز کنیم؟ بهترین روش پاک کردن اجاق گاز

استفاده مداوم از اجاق گازها و باقی ماندن مواد غذایی مختلف خصوصاً روغن‌ها روی آن‌ها باعث می‌شود تا بعد از مدتی شاهد کثیف شدن اجاق آشپزخانه خود باشیم. اجاق گاز کثیف علاوه بر ظاهر نا خوشایندی که ایجاد می‌کند، برای سلامتی ما و خانوادمان نیز مضر است. همین دلیل باید به طور منظم اجاق گاز خود را تمیز کنیم. از آنجایی که تمیز کردن هرنوع اجاق گاز نیاز به رعایت نکات ویژه‌ای دارد و گاهی خلاص شدن از شر کثیفی‌ها و چربی‌های سمج به کار سختی تبدیل می‌شود، آشنایی با نحوه تمیز کردن اجاق گاز اهمیت زیادی پیدا می‌کند. به همین بهانه در این مقاله سعی می‌کنیم به سؤال چکونه اجاق گاز را تمیز کنیم پاسخ دهیم و با بهترین روش‌های پاک کردن انواع اجاق گازها آشنا شویم.

هرچند وقت یکبار باید اجاق گاز را تمیز کنیم؟

بهترین راه برای اینکه همیشه اجاق گاز تمیز و براقی داشته باشیم، تمیز کردن روزانه آن است. در این صورت تمیز کردن اجاق نیز به کار ساده‌تری تبدیل خواهد شد و در بسیاری از موارد تنها کافی است با یک پارچه سطح اجاق خود را تمیز کنیم. رعایت این نکته به ما کمک می‌کند، زمان کمتری صرف پاک کردن چربی‌های سر سخت مصرف کنیم. با این حال گاهی به دلایل مختلف مثل جمع شدن چربی‌ها روی هم یا بعد از یک مهمانی بزرگ، باید دستی به سر و روی اجاق گاز خود بکشیم. در این شرایط روش‌های زیر می‌توانند به ما کمک کنند تا به آسانی اجاق گاز را تمیز کنیم.

پاک کردن اجاق گاز

چگونه اجاق گاز را تمیز کنیم؟ نکات مهمی که باید رعایت کنیم

در پاسخ به سؤال چگونه اجاق گاز را تمیز کنیم باید بگوییم که روش‌های مختلفی برای اینکار وجود دارد. اما قبل از اینکه به معرفی ترفندهای مختلف خلاص شدن از شر چربی‌های و باقی مانده غذاهای سوخته روی اجاق بپردازیم، باید چند نکته ساده را رعایت کنیم:

  • هیچگاه اجاق گاز داغ را تمیز نکنید. این کار علاوه بر خطر سوختگی، باعث ایجاد لکه‌های بزرگ می‌شود.
  • قسمت‌های مختلف اجاق گاز مثل سر شعله‌ها و ولوم تنظیم گاز را جدا کنید
  • تا جایی که می‌توانید باقی مانده‌های غذا و آلودگی‌ها را با یک پارچه از روی اجاق بردارید
  • از یک فرچه کوچک یا مسواک قدیمی برای تمیز کردن شیارها استفاده کنید
  • هیچگاه آب یا مواد شوینده را مستقیم روی اجاق گاز نریزید

رعایت این نکات ساده اهمیت زیادی دارد و کار تمیز کردن اجاق گاز را برای ما ساده‌تر می‌کند.

گازپاک کن قوی، مواد طبیعی تمیز کننده اجاق گاز

بهترین روش‌های تمیز کردن اجاق گاز، از چه مواد پاک کننده‌ای استفاده کنیم؟

در قسمت بعدی مقاله چگونه اجاق گاز را تمیز کنیم به معرفی روش‌های مختلف پاک کردن اجاق می‌پردازیم. معمولاً بسیاری از افراد به سراغ مواد پاک کننده شیمیایی قوی می‌روند. این مواد علاوه براینکه برای سلامتی مضر هستند، در صورت استفاده نامناسب باعث آسیب رساندن به اجزای اجاق گاز می‌شوند. بنابراین در استفاده از آن‌ها باید دقت زیادی داشته باشیم. همچنین، اگر با ترفندهای تمیز کردن اجاق گاز آشنا باشیم، با استفاده از مواد کم خطرتری هم می‌توانیم نتیجه خوبی بگیریم.

استفاده از مایع ظرفشویی برای پاک کردن گاز

مایع ظرفشویی توانایی خوبی در حل کردن چربی‌ها دارد. به همین دلیل گزینه بسیار خوبی برای تمیز کردن گاز است. برای اینکار کافی است تا از یک اسفنج نرم و مربوط که به مقداری مایع ظرفشویی آغشته شده کمک بگیریم.

تمیز کردن اجاق با شیرپاک کن

استفاده از گازپاک کن و شیرپاک کن، گاز پاک کن قوی

در صورتی که لکه‌ها قدیمی و عمیق هستند گاز پاک کن و شیرپاک کن‌ها می‌توانند مناسب باشند. البته دقت کنید که از گازپاک کن‌های مناسب سطح گاز خود استفاده کنید. توضیحات و نحوه مصرف روی محصولات پاک کننده را بخوانید. معمولاً برای استفاده از این مواد، باید سطح گاز را به آن‌ها آغشته کنیم و کمی منتظر بمانیم. سپس با یک پارچه محل مورد نظر را تمیز کنیم.

مواد طبیعی پاک کننده گاز؛ تمیز کننده‌های کم خطر

سرکه، جوش شیرین و لیمو از مواد طبیعی اسیدی هستند که با از بین بردن چربی‌ها باعث تمیز شدن اجاق گاز می‌شوند. در مواردی که سطح گاز از چربی انباشته نشده باشد، سرکه می‌تواند کار ما را راه بیندازد. برای اینکار کافی است تا مقداری سرکه را روی محل‌های تجمع چربی بریزیم و کمی منتظر بمانیم. سپس با یک پارچه خشک سطح روی گاز را پاک کنیم.

جوش شیرین در مواردی که چربی‌ها و کثیفی‌های قدیمی وجود داشته باشند گزینه بهتری هستند. ابتدا با یک پارچه خیس سطح روی گاز را کمی مرطوب می‌کنیم. سپس جوش شیرین را با نسبت مساوی از آب ترکیب کرده و ماده خمیری شکل به دست آمده را روی سطح گاز قرار می‌دهیم. بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه منتظر بمانید تا جوش شیرین تأثیر خود را روی چربی‌ها بگذارد. حالا ابتدا با یک پارچه خشک و سپس با یک پارچه نمناک سطح گاز را تمیز می‌کنیم. اگر اثر گذاری جوش شیرین کافی نبود چند قطره آب لیمو نیز به آن اضافه کنید.

پاک کردن چدن اجاق گاز با لوله بازکن، روشی که توصیه نمی‌کنیم

لوله بازکن‌ها مواد شیمیایی قدرتمندی هستند که می‌توانند هر آلودگی را تجزیه کنند. با این حال این مواد شیمیایی برای پاک کردن اجاق گاز مناسب نیستند و می‌توانند آسیب رسان باشند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به جای لوله بازکن از پاک کننده‌های طبیعی یا پاک کننده‌های شیمیایی که برای تمیز کردن سطح گاز ساخته شده‌اند استفاده کنید.

تمیز کردن سر شعله و ولوم های اجاق گاز، پاک کردن چربی‌های مزاحم

سر شعله و ولوم های اجاق گاز را که از جای خود خارج کرده‌ایم، معمولاً دارای چربی‌های سر سختی نیستند و پاک کردن آن‌ها کار آسانی است. استفاده از فرچه و مسواک کهنه گزینه خوبی برای جدا کردن کثیفی‌ها و چربی‌های باقی مانده از روی اجزای گاز است.

سعی کنید تا حد امکان از سیم ظرفشویی استفاده نکنید. مواد شوینده طبیعی و شیمیایی که قبلاً معرفی کردیم در اینجا نیز کارآمد خواهند بود. در صورتی که کمی آمونیاک رقیق شده آخرین حربه ما برای از بین بردن چربی‌های سرسخت است. تقریباً نصف استکان آمونیاک رقیق شده برای تمیز کردن هر سر شعله نیاز خواهد بود.

تمیز کردن چدن گاز با مواد طبیعی

تمیز کردن چدن گاز؛ سخت‌ترین مرحله تمیز کردن اجاق گاز

چدن روی گاز معمولاً بیشترین چربی را به خود جذب می‌کند و پاک کردن آن کار بسیار سختی است. به هیچ عنوان از اشیای تیز مانند کاردک یا سیم ضرفشویی برای پاک کردن چدن استفاده نکنید. زیرا باعث از بین رفتن لعاب را رنگ روی چدن می‌شوند. با فرچه و مسواک سعی کنید تا حد امکان کثیفی‌های روی چدن را پاک کنید. چربی‌های سوخته بزرگ‌ترین چالش ما هستند.

شستشو با آب جوش می‌تواند باعث نرم شدن این چربی‌ها شود. سپس بر حسب میزان چربی باقی مانده می‌توانیم از مایع ظرفشویی یا گاز پاک کن و شیرپاک کن استفاده کنیم. سپس با اسکاچ سطح چدن روی گاز را تمیز کنید. اگر از تمیزی چدن روی گاز راضی نیستید، می‌توانید از آمونیاک به عنوان راه آخر استفاه کنید. آمونیاک را رقیق کنید و نصف لیوان از آن را روی چدن بریزید. استشمام آمونیاک خطرناک است پس سعی کنید چدن آغشته به آمونیاک را برای مدتی بیشتر از ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت درون کیسه پلاستیکی قرار دهید. این روش مؤثرترین و قوی‌ترین راه از بین بردن چربی‌های سوخته است.

بهترین روش تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ای

تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ای و الکتریکی؛ استفاده از مواد طبیعی به جای شیشه پاک کن

بسیاری از افراد از شیشه پاک کن برای پاک کردن اجاق گاز شیشه‌ای استفاده می‌کنند. با این که شیشه پاک کن‌ها می‌توانند سطوح شیشه‌ای را بهتر از هر ماده دیگری تمیز کنند، اما حلال قدرتمندی برای چربی‌های چسبیده به روی شیشه نیستند. اگر سطح گاز شیشه‌ای شما بیش از اندازه کثیف و چرب است استفاده از مواد طبیعی گزینه بهتری خواهد بود. به هیچ وجه از سیم ظرفشویی، اسکاچ، کاردک و هر وسیله تیز دیگری برای تمیز کردن گاز شیشه‌ای استفاده نکنید. در عوض یک پارچه حوله‌ای، مقداری آب جوش و سرکه گزینه‌های بهتری خواهند بود. اگر این روش جواب نداد، جوش شیرین نیز روش جایگزین خوبی است.

تمیز کردن اجاق گاز استیل، چگونه اجاق گاز استیل درخشانی داشته باشیم؟

گاز پاک کن و شیرپاک کن‌هایی که خاصیت خورندگی نداشته باشند بهترین گزینه برای تمیز کردن اجاق گاز استیل هستند. اگر چربی‌های زیادی روی سطح اجاق گاز وجود ندارند، مقداری مایع ظرفشویی ترکیب شده با سرکه می‌تواند یک ترکیب تمیز کننده عالی باشد. برای درخشان شدن استیل نیز می‌توانیم از جوش شیرین کمک بگیریم. جوش شیرین علاوه بر تمیز کردن چربی‌ها، باعث درخشان‌تر شدن سطوح استیلی می‌شود.

تمیز کردن اجاق گاز سرامیکی بدون آسیب زدن به گاز

پاک کردن اجاق گاز سرامیکی با یک راه حل ساده

تمیز کردن اجاق گاز سرامیکی تا حد زیادی مشابه اجاق گاز شیشه‌ای است و تفاوتی با آن ندارد. سعی کنید از کاردک و اشیاء تیز برای تمیز کردن اجاق گاز سرامیکی استفاده نکنید. برای نرم کردن چربی‌ها و از بین بردن آن‌ها، کافی است که از آب جوش و سرکه یا کمی مایع ظرفشویی کمک بگیرید. اجازه بدهید مایع ظرفشویی چند دقیقه روی سطح گاز باقی بماند تا چربی‌های سوخته و سخت را در خود حل کند. سپس با یک پارچه خشک سطح اجاق گاز را تمیز کنید.

تعمیر و سرویس دوره‌ای اجاق گاز خود را به نیوسرویس بسپارید

در این مقاله ب سؤال چگونه اجاق گاز را تمیز کنیم پاسخ دادیم. روش‌های طبیعی گزینه‌های بسیار بهتری نسبت به مواد شیمیایی هستند و در اکثر موارد تأثیر خوبی در تمیز کردن گاز دارند. با استفاده از ترفندهای پاک کردن گاز و تمیز کردن روزانه، می‌توانید همیشه اجاق تمیز و براقی داشته باشید. با این حال در بعضی از موارد جمع شدن روغن‌های سوخته برای مدت طولانی عملکرد اجاق گاز را مختل می‌کند و مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. سرویس دوره‌ای و تعمیر اجاق گاز می‌تواند مشکلات این چنینی را حل کند. تعمیرکاران حرفه‌ای نیوسرویس در خدمت شما هستند تا به شما کنند دوباره لذت آشپزی با یک اجاق گاز تمیز و سالم را تجربه کنید.

۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *