۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

چرا درب یخچال درست بسته نمی‌شود؟

آیا به دنبال دلیل بسته نشدن درب یخچال تان هستید؟ می‌گویید درب اشتباه است؟ بله حق باشماست اما این‌طور که پیداست خیلی‌ها برای پیدا کردن علت سفت باز شدن درب یخچال شان، کلمه‌ی «در» را به این شکل در گوگل سرچ کرده‌اند!

از همین جا بود که ما متوجه شدیم مشکل درست باز و بسته نشدن در یخچال، دارد به یک اپیدمی تبدیل می‌شود! برای همین در این مقاله قصد داریم تمام مشکلات مربوط به در یخچال از چسبندگی و افتادگیِ در گرفته تا علت سخت باز شدن درب یخچال را به‌طور کامل بررسی کنیم!

از آنجایی که دلمان می‌خواهد گوگل زودتر این مقاله را به دست کسانی که با این مشکلات درگیرند، برساند به ناچار از کلمه‌ی اشتباه «درب» استفاده می‌کنیم! اگر شما هم به دنبال راه‌حلی برای رفع مشکلات بسته نشدن صحیح درب یخچال هستید، با این مقاله همراه ما باشید!

چرا باید هر چه زودتر علت بسته نشدن درب یخچال را پیدا کنیم؟

اگر در یخچالتان مشکل پیدا کرده و درست باز یا بسته نمی‌شود باید در اولین فرصت به فکر تنظیم درب یخچال تان باشید و علت اصلی مشکل را پیدا و خیلی زود آن را رفع کنید.

می‌پرسید علت این همه عجله چیست؟ خب واضح است خرابی در یخچال اگر خیلی زود رفع نشود، مشکلات متعددی را به بار می‌آورد، از جمله:

  1. وارد آمدن فشار زیاد به کمپرسور یا موتور
  2. برفک زدن یخچال یا فریزر
  3. فساد زودهنگام مواد غذایی
  4. کار کردن مداوم یخچال
  5. افزایش مصرف برق

و این یعنی یخچالتان به‌مرور به پایان عمرش نزدیک می‌شود! برای اینکه مانع از به بار آمدن چنین مشکل بزرگی شوید، بهتر است هر چه زودتر مشکل و راه‌حلش را پیدا کنید! نگران نباشید در ادامه تمام علت‌‌های ممکن در مورد بسته نشدن درب یخچال را با هم بررسی خواهیم کرد.

مانع جلوی درب یخچال را بردارید

اولین و محتمل‌ترین علت بسته نشدن درب یخچال ، باز ماندن کشوهای داخل یخچال فریزر و یا یک ظرف یا بسته‌ی حجیم است. بنابراین بهتر است مواد و وسایل را با نظم و ترتیب توی یخچال فریزر بچینید، طبقات را با دقت نصب کنید و کشوها را درست ببندید و به همین راحتی مشکل را رفع کنید.

درب یخچال را با وسایل سنگین پر نکنید

یکی از مهم‌ترین دلایل افتادگی درب یخچال ، جا دادن مواد و وسایل حجیم و سنگین در قسمت درِ یخچال است. اگر شما هم عادت دارید بطری‌های سنگین نوشیدنی یا شیشه‌های پر از مربا و ترشی را در قسمت درِ یخچال بگذارید پس بهتر است همین الان جایشان را عوض کنید، چون وزن زیاد این وسایل به‌مرور باعث افتادگی و بسته نشدن درب یخچال می‌شود!

اگر کار از کار گذشت و  به دلیل سنگینی در، لولاها مشکل پیدا کردند، باید به فکر تعمیر لولای درب یخچال باشید! پس یک پیچ‌گوشتی دوسو یا چهارسو (متناسب با پیچ لولاها) بردارید و تمام پیچ‌ها را سفت کنید. بعد از سفت کردن پیچ‌ها، در را باز و بسته کنید تا از تنظیم درب یخچال کاملاً مطمئن شوید.

شاید ندانید اما گاهی تنظیم نبودن در، مهم‌ترین علت سخت باز شدن درب یخچال است.

حواستان به تراز بودن درب یخچال باشد

گاهی ممکن است یخچال به‌مرور از حالت تراز خارج شود، این موضوع یکی از شایع‌ترین دلایل بسته نشدن درب یخچال است. با استفاده از ابزار تراز یا نصب یکی از برنامه‌های ترازسنج روی گوشی‌تان می‌توانید از بابت این موضوع مطمئن شوید! در صورتی که مطمئن شدید در یخچالتان تراز نیست ارتفاع پایه‌های یخچال را تنظیم کنید. اگر هم پایه‌های یخچالتان قابل تنظیم نیستند می‌توانید با استفاده از یک قطعه چوب، مقوا و… این کار را انجام بدهید.

خرابی درزگیر درب یخچال را دریابید

گاهی نچسبیدن لاستیکِ دورِ در، علت بسته نشدن درب یخچال است، بنابراین باید علت نچسبیدن لاستیک درب یخچال را بررسی کنید و ببیند این مشکل از کجا آب می‌خورد:

  1. ممکن است درزگیر یخچالتان کثیف شده باشد! اگرچه کثیف بودن درزگیر مهم‌ترین علت چسبندگی درب یخچال  است اما گاهی خرده‌های مواد غذایی مانع از درست بسته شدن در می‌شود.

البته این مشکل با یک مسواک و کمی آب و صابون قابل حل است! فراموش نکنید بعد از تمیزکاری، لاستیک و تمام درزها را کاملاً خشک کنید.

  • احتمالاً قسمت‌هایی از لاستیک برآمده شده‌اند. این برآمدگی ممکن است به دلیل سفت شدن قسمت‌هایی از لاستیک به‌وجود آمده باشد. بنابراین با صابون، وازلین و کمی آب و یا با حرارت سشوار می‌توانید لاستیک را نرم کنید و دوباره آن را جا بیاندازید.
  • لاستیک فرسوده شده است. اگر لاستیک دچار ساییدگی یا پارگی و یا هر آسیب دیگری شده باشد، هیچ راهی به جز تعویض آن ندارید.

یک امتحان ساده می‌تواند شما را از این بابت مطمئن کند. یک برگه‌ی کاغذی را بین در و بدنه بگذارید، در یخچال را ببندید اگر توانستید به‌راحتی کاغذ را بیرون بکشید یعنی وقت تعویض لاستیک رسیده است.

خرابی استوپر، علت سخت باز شدن درب یخچال

علاوه‌بر تنظیم نبودن لولا و یا مشکل پیدا کردن درزگیر، خرابی استوپر هم ممکن است باز و بسته کردن در یخچال را برایتان سخت کند. استوپر قطعه‌ای است که در قسمت پایین یخچال نصب می‌شود که موقع بسته در، آن را به سمت داخل می‌کشد تا در به آرامی بسته شود.

ایراد پیدا کردن این قطعه باعث می‌شود درِ یخچال مثل همیشه و به‌راحتی باز و بسته نشود. پس با تعویض این قطعه می‌‍توانید به‌سادگی مشکل بسته نشدن درب یخچال را رفع کنید.

حرف آخر

اگر با مشکلات بسته نشدن صحیح درب یخچال دست به گریبانید احتمالاً با خواندن این مقاله جوابتان را پیدا کرده‌اید، چون ما تمام دلایل ممکن را بررسی کردیم و راه‌حل آن را هم به شما نشان دادیم!

همان‌طور که گفتیم بسته نشدن درب یخچال می‌تواند به علت مشکلات فنی‌ای مثل خراب بودن لولا یا لاستیک دور در باشد و یا علت‌های ساده‌ای مثل پر بودن یخچال باعث به‌وجود آمدن این مشکل باشد.

در هرصورت اگر همیشه مواد غذایی را با نظم توی یخچال بچنید، با چیدن بطری‌‌‌های بزرگ، در را سنگین نکنید و هر چند وقت یکبار پیچ لولاها را بررسی و درزگیر را تمیز کنید، به احتمال زیاد با مشکل بسته نشدن درب یخچال مواجه نمی‌شوید. پس حواستان به این نکات باشد تا یخچالتان هم همیشه هوای مواد غذاییتان را داشته باشد!

۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *