۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

وسایل برقی را کجای آشپزخانه قرار بدهیم؟

بدون شک در سالیان گذشته هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که روزی مطبخ‌ها تا این حد تغییر قیافه بدهند و به مهم‌ترین و پروسیله‌ترین نقطه‌ی خانه تبدیل شوند. آن‌قدر که برای رسیدن به بهترین اصول چیدمان آشپزخانه به کلی بررسی و اندازه‌گیری نیاز باشد. همه می‌دانیم که مهم‌ترین دلیل این نیاز هم وجود وسایل برقی متعدد است.

بنابراین اگر شما هم به‌دنبال راهکاری برای پیدا کردن جای درست و ایمنی برای وسایل برقی آشپزخانه‌تان مثل یخچال و اجاق گاز و… هستید، پس این مقاله را از دست ندهید.

چون ما در ادامه قصد داریم صحیح‌ترین محل قرارگیری وسایل برقی آشپزخانه را به شما نشان بدهیم تا علاوه‌بر رعایت اصول ایمنی، از فضای آشپزخانه به‌شکل بهینه‌تری استفاده کنید.

اصول چیدمان آشپزخانه به چند شکل اجرا می‌شود؟

آشپزخانه‌ها با وجود شکل و ظاهر متفاوت به‌طور معمول یکی از این ۶ نوع چیدمان را دارند:

  • آشپزخانه خطی

ساده‌ترین شکل چیدمان یک آشپزخانه به‌صورت خطی یا تک‌دیواره است. چیدمانی که در آن چینش کابینت‌ها و اجزای مختلف آشپزخانه همگی در یک خط قرار دارند. مزیت مهم این نوع چیدمان فضای باز جلوی آشپزخانه است که امکان استفاده از میز ناهارخوری را فراهم می‌کند.

  • آشپزخانه L شکل

در آشپزخانه L شکل یا دو دیواره، چینش وسایل و قرارگیری کابینت‌ها زاویه ۹۰ درجه پیدا می‌کند. از آنجا که این نوع آشپزخانه‌ها در گوشه‌ی خانه قرار می‌گیرند فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند.

  • آشپزخانه U شکل

در چیدمان U شکل یا سه دیواره، قسمتی از چیدمان در مقابل هم قرار می‌گیرد. به‌طور معمول در این نوع آشپزخانه فضای پیشخوان زیاد است و ورودی آشپزخانه به یک راه محدود می‌شود.

  • آشپزخانه G شکل

چیدمان G شبیه به طراحی L است با این تفاوت که در آشپزخانه در چیدمان Gشکل، کانتر به عنوان ضلع چهارم به سایر اضلاع اضافه می‌شود.

  • چیدمان جزیره‌ای

طرح جزیره‌ای برای آشپزخانه‌های بزرگ به‌خوبی قابل‌اجراست. استفاده از کابینت جزیره علاوه‌بر ایجاد دکوراسیون مدرن، فضای کافی‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد.

  • چیدمان دو طرفه، راهرویی، موازی

چینش آشپزخانه راهرویی تقریباً شبیه U شکل است با این تفاوت که در این مدل، آشپزخانه از دو سمت راه دارد و چیدمان آن به‌صورت موازی است. در این چیدمان معمولاً تعداد کابینت‌ها زیاد و فضای آزاد کم است.

با کمک مثلث طلایی محل قرارگیری وسایل برقی در آشپزخانه را پیدا کنید

مثلث کار در آشپزخانه یا مثلث طلایی، یک مثلث فرضی است که جای‌گیری استاندارد و اصولی اجزای اصلی یک آشپزخانه یعنی اجاق گاز، یخچال و سینک را مشخص می‌کند. چینشی که علاوه‌بر ایجاد فضای بهینه در آشپزخانه، باعث کاهش هدررفت انرژی و آسان‌تر شدن  تردد می‌شود.

مثلث کار در بهترین حالت به شکل یک مثلث متساوی الاضلاع و با اضلاعی به‌طول ۱٫۵ تا ۲ متر است. فاصله‌ی مناسبی که امکان جابه‌جایی و تردد بین سینک، اجاق و یخچال را به‌راحتی فراهم می‌کند.

با اینکه مثلث کار مزایای بسیاری دارد اما اجرای آن یک قانون ملزم نیست. حتی در برخی آشپزخانه‌ها، مثل آشپزخانه‌های خطی امکان چندانی برای اجرای این چینش وجود ندارد.

در آشپزخانه‌های L شکل هم معمولاً طول اضلاع مثلث کار کاهش پیدا می‌کند اما در صورت وجود فضای کافی با اضافه کردن تعداد کابینت‌ها می‌شود این مشکل را برطرف کرد.

مناسب‌ترین محل قرارگیری اجاق گاز در آشپزخانه کدام قسمت است؟

مهم‌ترین پیش‌شرط تعیین جای اجاق گاز در آشپزخانه این است که با توجه به نیاز خانواده و فضای آشپزخانه یک اجاق گاز مناسب خریداری کنید.

بعد از آن خوب است که حواستان به این چند نکته باشد:

  • اجاق گاز را نباید در کنار یا نزدیک یخچال قرار دهید. چون حرارت اجاق به سیستم یخچال آسیب وارد می‌کند.
  • بهترین محل قرارگیری اجاق گاز در آشپزخانه ، جایی دور از پنجره است تا وزش باد شعله‌ی گاز را خاموش نکند و خطراتی مثل گازگرفتگی و انفجار شما و خانه‌تان را تهدید نکند و از طرف دیگر در اثر تماس پرده با شعله، آتش‌سوزی اتفاق نیفتد.

اگر هم به فکر نصب اجاق گاز رومیزی هستید و به دنبال بهترین محل قرارگیری اجاق گاز رومیزی در آشپزخانه می‌گردید، نکته‌های زیر را هم به نکات بالا اضافه کنید.

  • در دو طرف اجاق رومیزی حداقل ۴۰ سانتی‌متر فضای خالی باشد. فضایی که بهتر است به‌عنوان میز کار استفاده شود نه جایی برای چیدن وسایل برقی کوچک!
  • برای نصب اجاق گاز رومیزی روی کابینت جزیره‌ای از لبه‌ی خارجی صفحه کابینت تا لبه‌ی پشتی گاز یک فاصله‌ی ایمن در نظر بگیرید.

محل مناسب یخچال با استفاده از اصول چیدمان آشپزخانه

آشپزخانه شما هر مدلی که داشته باشد، باید در هنگام ورود به آن، یخچال اولین وسیله‌ی در دسترس باشد. در کنار این نکته‌ی مهم، برای تعیین جای یخچال در آشپزخانه نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • یخچال را رخ به رخ با آفتاب قرار ندهید. حرارت مستقیم آفتاب به‌خصوص در تابستان به یخچال فشار می‌آورد.
  • فضای مناسبی را برای باز شدن درِ یخچال در نظر بگیرید تا در هنگام باز و بسته کردن در با مشکلی مواجه نشوید.
  • محل مناسب یخچال در آشپزخانه جایی است که خللی در گردش هوای اطراف یخچال ایجاد نکند تا با کمک به عملکرد صحیح سیستم خنک‌کننده‌ی یخچال، مصرف انرژی کاهش پیدا کند.
  • مناسب‌ترین محل قرارگیری یخچال در آشپزخانه مکانی به دور از رطوبت و نم و سرما است.
  • یخچال را در جایی قرار دهید که علاوه‌بر در دسترس بودن، در صورت نیاز به تعمیرات، برای جابه‌جا کردنش مانعی وجود نداشته نباشد.
  • اجاق گاز، فر و مایکروویو را در نزدیکی یخچال قرار ندهید.

بهترین محل قرارگیری سینک در آشپزخانه را چطور پیدا کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید سینک ظرفشویی مدل‌های بسیار متنوعی دارد که در این بین سینک‌های دوقلویی که در یک سمت سینی دارند، بهترین و کارآمدترین نوع آن است.

خوب است در هنگام نصب سینک آرایش مثلثیِ اجاق، یخچال و سینک را در نظر داشته باشید اما در صورتی که چیدمان آشپزخانه‌تان خطی است، بهترین کار این است که سینک را بین یخچال و اجاق گاز نصب کنید.

همچنین نصب سینک در نزدیک پنجره به برقراری جریان هوا و کاهش رطوبت بسیار کمک می‌کند. البته از آنجا که معمولاً آبچکان بالای سینک قرار می‌گیرد بهتر است سینک را دقیقاً زیر پنجره نصب نکنید.

توجه به تک‌تک این نکات به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین محل قرارگیری سینک در آشپزخانه را راحت‌تر پیدا کنید.

مناسب‌ترین محل قرارگیری ماشین ظرفشویی در آشپزخانه

به دلیل اینکه وسایلی مثل ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی به لوله‌ی تخلیه‌ی فاضلاب احتیاج دارند، بهتر است محل نصب این وسایل را در کنار سینک در نظر بگیرید تا تمام لوله‌کشی‌های لازم، در یک قسمت از آشپزخانه انجام شود.

به‌علاوه، قرار گرفتن ماشین ظرفشویی و سینک کارایی در کنارِ هم، کارایی هر دو را بیشتر می‌کند. در واقع بهتر است محل قرارگیری ماشین ظرفشویی در آشپزخانه دور از کابینتِ نگهداری ظروف و قاشق و چنگال‌ها نباشد تا بعد از اتمام شستشو، انتقال ظرف‌ها به‌راحتی انجام شود.

بهترین محل قرارگیری ماشین لباسشویی در اصول چیدمان آشپزخانه

اگر در این فکر هستید که ماشین لباسشویی‌تان را در حیاط خلوت بگذارید یا یک گوشه از انبار را برایش کنار گذاشته‌اید، باید بگوییم که متخصصین توصیه می‌کنند که از این کار صرفنظر کنید. چون رطوبت و گرد و خاک عمر مفید لباسشویی را به‌شدت کاهش می‌دهد.

فراموش نکنید که بهترین مکان برای نگهداری لباسشویی، آشپزخانه است و بهترین محل قرارگیری ماشین لباسشوی در آشپزخانه ، در نزدیکی سینک است. امروزه طراحی لوله‌های خروجی سینک کاملاً متناسب با خروجی ماشین ظرفشویی و لباسشویی است.

در صورتی که چنین خروجی‌ای در آشپزخانه‌تان وجود ندارد، می‌توانید با صرف هزینه‌ی نه چندان زیادی لوله فاضلاب مناسبی بخرید تا برای پیدا کردن مناسب‌ترین محل قرارگیری ماشین لباسشویی در آشپزخانه با مشکلی مواجه نشوید.

گاهی هم برای قرار دادن ماشین لباسشویی در یک جای مناسب لازم است چند کابینت را بردارید یا جابه‌جا کنید.

حرف آخر

در این مقاله سعی داشتیم با توجه به اصول چیدمان آشپزخانه ، مناسب‌ترین محل قرار گیری وسایل برقی در آشپزخانه را به شما نشان دهیم. البته در بسیاری از آشپزخانه‌ها به‌دلیل محدود بودن فضا امکان اجرای دقیق تمامی این اصول وجود ندارد اما بهتر است تا حد ممکن از مثلث طلایی غافل نشوید و تا حد ممکن اجزای اصلی یعنی سینک، اجاق و یخچال را در بهترین حالت و مناسب‌ترین فاصله قرار دهید.

به‌این‌ترتیب یک آشپزخانه خوش‌منظر خواهید داشت که هم تردد در آن راحت‌تر است و هم اینکه به شکل بهینه‌ای از فضاهای مختلف استفاده شده است!

۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *