۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

راهنمای تمیز کردن کولر گازی

پاک کردن فیلترها کیفیت هوا و بازده دستگاه را افزایش می‌دهد. برای داشتن کیفیت مناسب هوا در منزل پاک کردن کولر گازی حائز اهمیت است. فیلترهای داخل کولر برای تصفیه‌ی گرد‌و‌غبار و میکروب‌ها طراحی شده‌اند، اما اگر مرتباً تمیز نشوند دچار گرفتگی می‌شوند و درون‌شان رطوبت و حتی کپک جمع می‌شوند. این وضعیت نه برای شما خوب است و نه برای کولر گازی‌.

تمیز کردن مرتب کولر به معنی بازده‌ی انرژی بهتر و هزینه‌های کمتر هم هست. توصیه‌های زیر مختص کولر‌های گازی اسپلیت (شایع‌ترین نوع کولر گازی) است، اما کاربرد گسترده‌ای برای دیگر کولرهای دیواری-پنجره‌ای یا کانالی هم دارد.

دفترچه راهنما را بررسی کنید

باید به همراه کولر گازی‌تان دفترچه راهنمایی وجود داشته باشد که در آن جزئیات دسترسی به فیلترها و دیگر بخش‌های قابل تعمیر توسط کاربر و شیوه‌ی تمیز کردن‌شان ذکر شده باشد. اگر این دفترچه را دیگر در اختیار ندارید، احتمالاً بتوانید از وبسایت تولید‌کننده یک نسخه را دانلود کنید.

مطمئن شوید قبل از انجام هرگونه تعمیرات، دستگاه به برق وصل نباشد.

شیوه‌ی تمیز کردن فیلترهای کولر گازی

قسمت داخلی کولر گازی فیلترهایی دارد که باید مرتباً تمیز شود. هر چه کثیفی فیلتر بیشتر باشد، کولر انرژی بیشتری برای رد کردن هوا از بین آن باید مصرف کند. این خود یعنی هزینه‌ی بیشتر برای استفاده از دستگاه.

پاک کردن فیلترها به سادگی باز کردن درپوش پلاستیکی و برداشتن فیلترها است (ممکن است بیش از یک فیلتر وجود داشته باشد).

معمولاً تولید‌کنندگان توصیه می‌کنند فیلترها را هر از چند هفته یکبار تمیز کنید، ولی اینکار بیشتر به میزان استفاده‌ی شما از کولر بستگی دارد. ساده بخواهیم بگوییم، هر چه بیشتر از آن کار بکشید، دفعات بیشتری باید فیلترها را تمیز کنید. در حداقل موارد، سالی چند بار اینکار را در برنامه داشته باشید. برای نمونه، اگر بیشتر در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کنید، در بهار به منظور آماده کردن فیلترها برای فصول اوج و یکبار دیگر پس از تمام شدن فصل گرما آن‌ها را تمیز کنید.

معمولاً در قسمت بیرونی کولر گازی یک الی دو فیلتر اصلی وجود دارد. همچنین این احتمال وجود دارد که فیلترهای تصفیه‌ی هوا (مثل فیلتر هپا و کربن) را نیز بتوان جدا و تمیز کرد؛ در نهایت این نوع فیلتر را باید بعد از یک یا دو سال تعویض کنید.

  • فیلترها را برای تمیزکاری و تکان دادن مناسب بیرون از خانه ببرید. همچنین می‌توانید برای تمیزکاری دقیق، آن‌ها را جاروبرقی بکشید؛ از سر مخصوص برای جارو کردن گرد‌و‌غبارِ جاروبرقی استفاده کنید.
  • اگر فیلترها خیلی کثیف و چرکی باشد، می‌توانید آن را با آب گرم و مقداری شوینده‌ی نرم بشویید و تمیز آب بکشید. مطمئن شوید قبل از جا انداختن فیلترها داخل دستگاه کاملاً خشک شده باشند.

شیوه‌ی تمیز کردن شبکه‌ی تنظیم هوا در کولر گازی

همچنین امکانش هست که قادر باشید شبکه‌ی تنظیم هوا در بخش داخلی کولر گازی را جدا کنید (تیغه‌های متحرکی که جریان هوا را کنترل می‌کند). این تیغه‌ها و فضای پشت‌شان را با پارچه‌ای خشک یا جاروبرقی کاملاً تمیز کنید.

شیوه‌ی تمیز کردن بخش خارجی کولر گازی

اطراف بخش کمپرسور را که بیرون از اتاق قرار دارد از علف‌ها و گیاهان پیرامونی دور نگه دارید و به شکل منظم روی آن را از گرد‌و‌غبار، برگ‌های ریخته و تار عنکبوت‌ها پاک کنید.

جاروبرقی کشیدن مجرای ورودی هوا به تمیز شدن گرد‌و‌غبار داخل کولر کمک می‌کند.

آیا لازم است کویل‌های کندانسور را نیز تمیز کرد؟

محافظ را می‌توان از روی بخش‌های داخلی و بیرونی برداشت تا به کویل‌های کندانسور دسترسی پیدا کرد، بخشی که تمیزکاری گاه‌و‌بیگاه آن فوایدی در بر دارد. توصیه می‌کنیم این کار را به متخصصان بسپارید، چون ممکن است ضمانت‌نامه را باطل کنید، یا از این بدتر، تصادفاً به بخش‌هایی آسیب بزنید و گاز مبرّد به بیرون نشت کند. همچنین خطر برق گرفتی نیز هست.

سرویس کردن کولر گازی

لازم است سیستم کولر گازی‌تان مرتباً به شکل حرفه‌ای سرویس شود -سرویس‌کار سطح گاز مبرّد را بررسی می‌کند، ترموستات را آزمایش می‌کند و مطمئن می‌شود اجزای داخلی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند. اینکار سبب می‌شود سیستم برای سال‌های سال به کارش ادامه دهد.

بعضی از تولید‌کنندگان توصیه می‌کنند کولر گازی بهتر است سالی یکبار سرویس شود. دیگران نظرشان این است که تا وقتی از دستور‌العمل‌ها پیروی و مرتباً فیلترها و بخش‌ها را تمیز می‌کنید فقط زمانی به سرویس سیستم نیاز است که مشکلی پیش آمده باشد.

از اعضایمان راجع به عادت‌هایی که در مورد کولر گازی دارند سوال‌های پرسیدیم. بیشترشان گفتند فیلترها را هر سال چند بار تمیز می‌کنند، ولی برای سرویس کردن، هر چند سال یکبار یا وقتی سیستم دچار نقص می‌شود به سرویس‌کار زنگ می‌زنند. اگر تردید داشتید، راهنمای مربوط به مدل کولرتان را بررسی کنید یا برای مشاوره با تولید‌کننده تماس بگیرید.

کارت تمیز‌کاری کولر گازی

استفاده‌ روزمره

  • برنامه‌ی «خشک کن» را روشن کنید، البته اگر کولرتان این قابلیت را دارا باشد. این عمل سبب تبخیر رطوبتی می‌شود که روی مبدل گرمایی می‌نشیند و از رشد کپک و متساعد شدن بوی نامطبوع جلوگیری می‌کند.

دو‌سالانه

  • صفحه‌های فیلتر داخل بخش درونی سیستم اسپلیت را تمیز کنید یا تعویض کنید؛ در مورد سیستم‌های دارای تهویه نیز طبق دستور‌العمل تولید‌کننده عمل کنید. (چنانچه کولر همیشه روشن باشد، در محیطی بسیار غبار‌آلود زندگی می‌کنید یا با کاهش چشمگیر در عملکرد دستگاه رو‌به‌رو شدید، دفعات بیشتری اقدام به تعویض صفحه فیلتر کنید.)
  • با پارچه‌ای نرم و مرطوب بخش داخلی یا کانال‌ها و دریچه‌ها را تمیز کنید.

سالانه

  • بخش بیرونی را تمیز کنید و در صورت نیاز هر گونه گیاه، مانع یا عنکبوت را از بین ببرید.
  • فیلترهای هپا و کربن را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *