۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

بلبرینگ ماشین لباسشویی چیست؟

لباسشویی‌تان را روشن می‌کنید اما آنقدر سروصدایش زیاد است که مجبورید گوش‌هایتان را بگیرید؟ گاهی لباسشویی‌ها صدای اعتراضشان را این‌طوری به گوش شما می‌رسانند. یکی از مهم‌ترین دلایل این اعتراضِ پرسروصدا خرابی بلبرینگ های ماشین لباسشویی است. پس اگر مدتی است که لباسشویی ساکتتان، صدایش درآمده باید بدانید که این یک از نشانه های خرابی بلبرینگ های ماشین لباسشویی است! اگر نمی‌دانید بلبرینگ لباسشویی چیست و چرا خراب می‌شود و یا دیگر نشانه های خرابی بلبرینگ های ماشین لباسشویی کدام است؟ با این مقاله همراه ما باشید تا به تمام این سوالات و بیش از این‌ها پاسخ بدهیم.

بلبرینگ ماشین لباسشویی چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

بلبرینگ ماشین لباسشویی که با نام یاتاقان هم شناخته می‌شود قطعه‌ای است که باعث چرخش دیگ ماشین لباسشویی می‌شود. اگر به خرابی بلبرینگ لباسشویی توجهی نکنید و با تعمیر یا تعویض آن به داد لباسشویی‌تان نرسید عملکرد دستگاه مختل می‌شود و سایر قطعات هم ممکن است آسیب ببینند.

خوب است بدانید که یاتاقان در دو نوع وجود دارد:

  1. بلبرینگ‌ها
  2. رولبرینگ‌ها

هر دوی این قطعات طراحی ساده‌ای دارند و بسیار شبیه هم‌اند. با این تفاوت که عنصر غلتان بلبرینگ‌‌ها به شکل ساچمه و در رولبرینگ‌ها به شکل رول و استوانه‌ای است.

ناگفته نماند که بلبرینگ‌ها به دلیل اینکه بار را به شکل عمودی و شعاعی حمل می‌کنند، نسبت به رولبرینگ‌ها مقاومت کمتری دارند.

     نشانه های خرابی بلبرینگ های ماشین لباسشویی

برای اینکه هر چه زودتر بتوانید دلیل اعتراض ماشین لباسشویی‌تان را درک کنید باید نشانه های خرابی بلبرینگ های لباسشویی را بدانید، برای همین در این قسمت این نشانه‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

  • سروصدای زیاد در هنگام شستشو

گاهی ممکن است آنقدر صدای ماشین لباسشویی‌تان بالا برود که فکر کنید موتور ماشین لباسشویی ایراد پیدا کرده است اما در واقع این بلبرینگ‌ها هستند که به صدا درآمده‌اند.

بلبرینگ به مرور و با افزایش عمر ماشین لباسشویی از بین می‌رود و این مشکل باعث سروصدای زیاد در هنگام شستشو می‌شود. این سروصدا در هنگامی که لباسشویی روی دور خشک‌کن است بیشتر شنیده می‌شود و درست مثل برخورد دو تکه آهن به یکدیگر است.

  • حرکت بیش از حد دیگ‌های داخلی و خارجی

برای اینکه از خرابی بلبرینگ‌های لباسشویی مطمئن شوید یک راه ساده وجود دارد به این صورت که با دست دیگ ماشین لباسشویی را کمی بالا و پایین کنید. اگر دیدید که دیگ بیش از چند میلی‌متر حرکت می‌کند پس به احتمال زیاد بلبرینگ ساییده شده و باید به فکر تعویض بلبرینگ های ماشین لباسشویی باشید.

  • وجود لکه‌ی روغن روی لباس

اگر بعد از شستشوی لباس‌ها متوجه شدید که رویشان لکه‌ی روغن وجود دارد باید به خرابی بلبرینگ‌های لباسشویی شک کنید و بعد از بررسی این قطعات در صورت خرابی، هر چه زودتر تعویضشان کنید.

  • نشت کردن آب

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی بلبرینگ های ماشین لباسشویی نشتی آب است. برای اینکه مطمئن شوید بلبرینگ‌ها سالم یا خراب هستند باید بلبرینگ‌ها و کاسه نمدی دستگاه را با دقت بررسی کنید. اگر متوجه نشتی آب شدید به احتمال زیاد باید بلبرینگ‌ها را تعویض کنید.

علت خرابی بلبرینگ های لباسشویی

خوب است پیش از تعویض بلبرینگ لباسشویی علت خرابی این قطعه را با هم بررسی کنیم تا بدانید از انجام چه کارهایی باید خودداری کنید تا بلبرینگ لباسشویی‌تان تا مدت‌ها سالم بماند:

  • استفاده از لباسشویی بیش از توان آن

بعضی افراد عادت دارند تمام رخت‌چرک‌ها را در یک روز بشویند یا بدون وقفه چند بار پشت سرهم آن را روشن می‌کنند. باید بدانید این کار به بلبرینگ لباسشویی آسیب می‌زند و عمر مفید دستگاه را کاهش می‌دهد. بنابراین بهتر است به‌طور متناوب لباس‌ها را بشویید و بین هر بار استفاده از لباسشویی، حداقل ۴ ساعت فاصله بیاندازید.

 

  • پر کردن لباسشویی بیش از حد ظرفیت آن

همان‌طور که می‌دانید ظرفیت هر لباسشویی مشخص است، ظرفیتی که بر اساس وزن خشک لباس محاسبه می‌شود. پس بهتر است لباسشویی را با حجم زیادی از رخت‌چرک پر نکنید.

همچنین شستن لباس‌های بزرگ و سنگین، پتو و پرده با لباسشویی، در طولانی‌مدت به بلبرینگ آسیب وارد می‌کند.

  • تراز نبودن ماشین لباسشویی

در صورتی که لباسشویی به‌صورت اشتباه نصب شود امکان تراز نبودن آن افزایش پیدا می‌کند. این مسئله باعث می‌شود تا لباسشویی در هنگام چرخش دیگ به‌شدت تکان بخورد. تکان‌هایی که به‌وسیله‌ی کمک‌فنرها هم قابل خنثی کردن نیست. این وضعیت به‌مرور به بلبرینگ لباسشویی و سایر قطعات دستگاه آسیب می‌زند.

  •  سرویس نکردن سالیانه‌ی لباسشویی

بهترین کاری برای نگهداری بهتر لباسشویی این است که سالیانه از یک تکنسین حرفه‌ای برای بررسی و سرویس ماشین لباسشویی‌تان کمک بگیرید. با این کار نه‌تنها از خرابی بلبرینگ لباسشویی بلکه از مشکلات احتمالی سایر قطعات هم خیلی زود مطلع می‌شوید. به این ترتیب هزینه‌ی تعمیرات هم تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

آموزش تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی تسمه ای

تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی یکی از سخت‌ترین کارها در تعمیر لباسشویی است، بنابراین اگر تجربه و مهارتی در این زمینه ندارید بهتر است کار را به یک متخصص بسپارید.

مراحل تعویض به این ترتیب است:

  1. پیش از هر کاری ماشین لباسشویی را خاموش کنید و آن را از برق بکشید. بهتر است یک دستکش ایمنی  بپوشید تا در هنگام جدا کردن قطعات دستگاه، آسیبی به دستتان وارد نشود.
  2. پنل بالای ماشین لباسشویی را که با چند پیچ محکم شده باز کنید و کشوی جاپودری را دربیاورید. بعد از باز کردن پیچ‌های زیر جاپودری تمام سیم‌ها و اتصالات را به آرامی از تایمر دستگاه یا همان برد الکتریکی جدا کنید. برای اینکه در هنگام بستن دوباره برد به مشکلی برنخورید قبل از باز کردن اتصالات چند عکس از آن بگیرید. (توصیه می‌کنیم این کار برای تمام مراحل انجام دهید.)
  3. پیچ‌های صفحه‌ی ضربه‌گیر کنترل‌پنل را باز کنید و صفحه را بردارید.
  4. حالا پنل جلویی لباسشویی را باز کنید.
  5. در این مرحله محفظه‌ی اصلی جاپودری را باز کنید و شلنگ‌های ورودی را که آب را وارد جاپودری می‌کنند به‌همراه خرطومی لاستیکی جدا کنید. (با انبردست این کار را بهتر می‌توانید انجام دهید.)
  6. لاستیک درِ لباسشویی را از آن جدا کنید.
  7. تمام سیم‌ها را به دقت از المنت جدا کنید.
  8. با باز کردن پنل عقبی می‌توانید دیگ و تسمه‌ی موتور را ببینید. (برای جدا کردن تسمه، اول آن را بکشید سپس بچرخانید)
  9. فولی را باز کنید و آن را بیرون بکشید.
  10. حالا وقت جدا کردن موتور است. برای این کار سیم‌ها را جدا و پیچ‌های موتور را باز کنید.
  11. لوله‌ی خرطومی تخلیه‌ی آب را از زیر محفظه‌ی شستشو جدا کنید.
  12. سیم‌ها و کابل‌هایی را که هنوز به دیگ شستشو متصل‌اند جدا کنید. چراکه برای بیرون کشیدن کامل دیگ نباید با چیزی درگیر باشد تا به‌راحتی جدا شود.
  13. پیم و پیچ‌های بالا و پایین لرزش‌گیرها یا همان کمک‌فنرها را باز کنید.
  14. مطمئن شوید که تمام قطعات جانبی از دیگ لباسشویی جدا شده است، سپس گیره‌های فنری را از دستگاه جدا کنید و محفظه را بیرون بکشید.
  15. تمام پیچ‌های دیگ را باز کنید.
  16. حالا نوبت می‌رسد به تعویض بلبرینگ های لباسشویی . بلبرینگ‌ها در قسمت عقبی وان شستشو قرار دارند. در قسمتی که بلبرینگ‌ها و یک کاسه نمد قرار دارند بلبرینگ در قسمت جلو است و بلبرینگ کوچکتر پشت سرش قرار دارد. شما با فولی‌کش می‌توانید بلبرینگ‌ها را از جا دربیاورید.
  17. بلبرینگ‌های جدید را جایگزین کنید.
  18. کاسه نمد و بلبرینگ‌ها را با چند ضربه‌ی محکم در جای خود قرار دهید به‌طوری‌که با انتهای لگن شستشو تراز شود.
  19. لگن شستشوی استیل (چلیک) را در محفظه قرار دهید و پیچ‌هایش را محکم کنید.
  20. دیگ را در داخل دستگاه بگذارید و حالا از آخر به اول برگردید و قطعات را با استفاده از عکس‌هایی که گرفته‌اید دوباره در جای خودشان وصل کنید.

در اینجا ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که قیمت بلبرینگ های ماشین لباسشویی چقدر است؟ در جواب این سوال باید بگوییم که قیمت‌ها بسته به سایز بلبرینگ لباسشویی و ظرفیت دستگاه متفاوت است.

البته اگر قرار است کار را به یک تعمیرکار بسپارید اجرت انجام تعمیرات را هم باید به قیمت بلبرینگ های ماشین لباسشویی اضافه کنید.

 

ما در این مقاله در تلاش بودیم تا علاوه بر مطرح کردن نشانه های خرابی بلبرینگ های لباسشویی ، شما را با نحوه‌ی تعویض این قطعه هم آشنا کنیم. البته فراموش نکنید که اگر تخصصی در این زمینه ندارید حتماً از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا اگر نشانه‌های خرابی بلبرینگ را دیدید خیلی زود دست به کار شوید و تا قبل از آسیب دیدن سایر قطعات به کمک لباسشویی‌تان بروید تا پاسخگوی صدای اعتراضش باشید.

۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *