۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

تشخیص مشکل یخچال فریزر از صدا

از ما سوالاتی در مورد یخچال فریزرهای دارای صدا، همچنین سوالی عجیب در مورد صدا از یک یخچال پرسیده شد، اگرچه شکایت از سروصدا از یخچال‌‌ها و فریزرهای جدا به ندرت پیش می‌آید. در این مقاله تلاش می‌کنیم توضیح دهیم که چه صداهای مختلفی ممکن است از یخچال فریزرتان بشنوید اما برخی از این توضیحات می‌تواند برای یخچال و فریزر تک‌ایستا نیز به کار برده شوند.

با این حال توجه داشته باشید که آنچه که شخص آن را صدایی ملایم تشخیص می‌دهد ممکن است برای دیگران صدایی مانند صدای دریل دندانپزشک باشد و این موضوع به جایی که یخچال نصب شده است و عوامل دخیل دیگری بستگی دارد.

یک توصیه خوب این است که اگر برایتان ممکن است هرگز یخچال فریزر را در اتاقی که می‌خوابید نصب نکنبد، تا جای ممکن آن را دور نگه دارید چرا که تمام انواع آن صداهایی در برخی نقاط گسیل می‌کنند.

هنگامی که یک یخچال فریزر معمولی وصل می‌شود و کمپرسور (یا موتور) کار می‌کند، تا ۶۰ درصد زمانی را که روشن است کار خواهد کرد و اگر آن یک مدل بدون یخ‌زدگی باشد اغلب برای مدتی بیش از ۸۰ درصد زمانی که به برق متصل است را کار می‌کند. این بدان معنا است که یخچال فریزرتان در حداقل ۶۰ درصد زمان روشنی‌اش نوعی صدا ایجاد می‌کند، گذشته از اینکه این صدا چقدر می‌تواند کم باشد هیچ کاری نیست که بتوانید برای تغییر این صدا انجام دهید.

صدای وزوز یخچال فریزر

صدای وزوز ملایم معمولا طبیعی است و اغلب صدای کار کردن کمپرسور است و مربوط به جریان گازی است که سیستم خنک‌سازی را به کار می‌اندازد. در واقع این باید مایه‌ی نگرانی باشد اگر هرگز صدای وزوز ملایمی را نمی‌شنوید، زیرا اغلب این موضوع نشانه‌ی خرابی است. اما برخی از یخچال‌های فریزر بسیار بی‌صدا هستند و نکته مهم این است که یخچال فریزر به درستی در حال خنک کردن است.

در یخچال فریزرهای جدیدتر اکنون چیزی داریم که با عنوان «کمپرسورهای خطی» شناخته می‌شود، این کمپرسورهایی است که برخلاف نمونه‌های قدیمی‌ترشان که تنها در دو حالت کلی خاموش یا روشن می‌بودند، در گستره‌ی متغیر بی‌حدی عمل می‌کنند. آن را به شکل یک سوئیچ دیمر در نظر بگیرید، به جای حالت کلی داشتن یا نداشتن، از برق به میزانی که به آن احتیاج دارید استفاده می‌کنید. این کمپرسورها برای کاهش مصرف انرژی معرفی شدند اما اثر جانبی جالبی که دارد این است که به نظر بی‌صداتر کار می‌کند. نکته منفی آن این است که گران‌تر است.

صداهای ترک خوردن و نالیدن

بعد از اینکه کشف شد که مدل‌های قدیمی فریون مبتنی بر گازها مدل‌های بدی بودند، چرا که  به اتمسفر آسیب می‌زدند و خرس‌های قطبی را به کشتن می‌دادند و غیره، ما به عنوان جانشینی موقت سراغ گازی رفتیم که با عنوان R134a شناخته می‌شود و از آن به سراغ گاز دیگری با عنوان R600a رفتیم.

R600 یک گاز بوتان مبتنی‌بر سردساز است، بسیار به گاز نوع کالر طبیعی نزدیک است و بله، مانند هم‌نوعانش می‌تواند احتراق‌زا باشد، اما در یخچال‌های خانگی میزان گاز مورد استفاده بسیار کم است. اگر شعله‌ای روی آن بگذارید چیزی که اتفاق می‌افتد معمولا یک صدای ترق و تروق است و در اغلب مواقع ممکن است صدایی هول‌مانند ایجاد شود. اما ما از چیزهای صدادار جدا می‌شویم.

هنگامی که R600 آمد ما شکایات بیشتری در مورد صداهای شکستگی و نالیدن از طرف یخچال‌ها، فریزرها و یخچال فریزرها دریافت کردیم.

توضیح درست این است که این امر به دلیل انبساط و انقباض در کابینت یخچال است، این روزها برای اینکه تمیز کردن فریزر آسان‌تر باشد، اواپراتورها تقریبا همیشه در پشت دیوارهای عقب پنهانند.

نظریات متفاوتی در مورد علت این موضوع وجود دارد و حتی برخی از تولیدکنندگان در تلاش برای از بین بردن صداها به تزریق روغن در دیوارهای کابینت متوسل شده‌اند.

مشکل البته این است که حتی مدل‌های جدیدتر نیز همان صداهای نالیدن یا شکستگی را ایجاد می‌کنند بنابراین عوض کردن ماشین احتمالا بی‌فایده است.

بیشتر این مشکل هرگز حل نشده است.

اینکه آیا این موضوع به خاطر گاز در طراحی‌های صرفه‌جوی اقتصادی انرژی است یا نه، هیچ‌کس به درستی نمی‌داند، اما اگر تجربه‌اش را داشته باشید احتمال آن وجود دارد، این موضوع کاملا محتمل است.

صداهای ناگهانی یا خرده خرده

این موضوع عموما به موتور فن مرتبط است و تنها از یخچال فریزرهای بدون برفک و یخچال فریزرهای ساید بای ساید شنیده می‌شود.

معمولا این صدا با ایجاد یخ حول یکی از فن‌ها به وجود می‌آید، اینکه چه تعداد و در کجا وجود دارد، می‌تواند بستگی زیادی به مدل یخچال فریزر داشته باشد. اما ۹۹ درصد از این، جایی است که مشکل قرار گرفته است.

نکته این است که چرا در اکثر موارد یخ ایجاد می‌شود.

البته این می‌تواند نشانگر یک موتور فن معیوب باشد که چیز غیرمعمولی نیست.

اگر یخچال یا فریزر به درستی خنک نمی‌کند و صدایی ملایم از داخل آن می‌شنوید، ممکن است موتور یا موتورهای فن داخل یخ چپانده‌شده باشند.

صداهای تق‌تق و وز وز

استثناهایی وجود دارد که مهم‌ترینشان صداهای تق تق یخچال فریزرهای امریکایی ویرپول Whirlpool است، اما اغلب این صدای کمپرسور است که روی رله‌ی گرمای بیش از حد خاموش می‌شود. به عبارت دیگر، خبر خوبی نیست، چرا که عموما نشانه‌ی خرابی کمپرسور است، خصوصا اگر صدای مکرر «تق تق وز وز» را بشنوید و یخچال نمی‌تواند خنک کند.

در دستگاه‌های سایدبای‌ساید بزرگ سنسورهای الکترونیکی وجود دارد که برای کنترل کارکردهای مختلفی مانند آب و یخ استفاده می‌شود. در این سنسورهای الکترونیک رله‌هایی وجود دارد که اگر بُرد کنترل یا رله خراب شوند، می‌تواند به صدای تق تق دائمی بیانجامد.

تعمیر تخصصی یخچال فریزر در تهران

آیا یخچال فریزر شما دچار مشکل شده و برای تعمیر آن نیاز به راهنمایی و کمک دارید؟ آیا می‌خواهید یخچال فریزر شما توسط نمایندگی و تعمیرکار معتبر تعمیر شود. با ما تماس بگیرید تا همکاران ما ضمن راهنمایی، در صورت درخواست شما یک از تعمیرکاران به محل شما اعزام کنند. ما با مناسب‌ترین قیمت، شش ماه ضمانت خدمات و بهترین لوازم یدکی یخچال فریزر شما را تعمیر می‌کنیم. در ضمن ما تمامی برندهای معتبر را سرویس و تعمیر می‌کنیم.

تعمیر ماشین لباسشویی
۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *